Požadavky na řízení ke kvalitní práci
Kvalita výrobků a služeb je hlavním objektivně hodnotitelným měřítkem hospodářské organizace. Jedním z úkolů řízení je řízení ke kvalitní práci – je to i úsilí o zlepšení celkové úrovně organizace a řízení podniku.
Úroveň dosahované kvality je určena lidským činitelem. Významná je míra identifikace pracovníků s prací, profesí, pracovní skupinou a hospodářskou organizací (usnadňuje práci vedoucích – pracovníci mají osobní zájem).
Složky řízení ke kvalitní práci
- složka zajišťovací – vedoucí pracovníkům zajišťuje potřebný klid pro práci, optimální zabezpečení pracovními prostředky a pomůckami, jednoznačně stanovený pracovní úkol
- složka odborně poradenská – odborné rady při zvládání úkolu, instruktáže a semináře zaměřené ke kvalitě práce
- složka kontrolní – sledování práce podřízených s ohledem na dosahované výsledky, jejich přístup k práci, průběh výkonu, vynakládané úsilí
- složka informační – zveřejňuje a případně popularizuje informace o úrovni kvality práce členů podřízené skupiny (popř. o nedostatcích)
- složka aktivační – cílevědomé podněcování podřízených pracovníků ke kvalitní práci
Osobnost pracovníka
Obsah pracovní činnosti člověka – plánovité působení na předmět práce, jeho přetváření. Pracovní činnost lidí má v každé společnosti určitou hodnotu. Toto hodnocení vytváří rámec, do kterého zasazuje svoje postoje a tužby spojené s pracovním zařazením. To se týká i kvality práce.
Každý jev v hospodářské organizaci vyplývá z lidského jednání. Lidské jednání v souvislosti s osobností pracovníka ovlivňují vnitřní činitele.
- psychická kapacita lidské osobnosti (potenciál)
- odborná kapacita – znalosti, dovednosti a zkušenosti pracovníka (připravenost je používat)
- výkonná kapacita – fyzická a psychická zdatnost pracovníka
- osobnostní stránka kapacity – individuální profil člověka (osobní vlastnosti), dle profese
- společenská kapacita – znaky člověka a jeho jednání podmíněné určitým společenským postavením (od prodavače se čeká ochotné jednání à pokud je ochotný, je hodnocen kladně)
- motivační kapacita – postihuje celkový přístup pracovníka, jeho pracovní ochotu
Stimulace ke kvalitní práci
Prostředky stimulace k práci:
- hodnocení práce – větší orientace na kvalitativní parametry pracovního výkonu (diferencované zacházení s pohyblivou částí peněžní odměny za práci, popř. hmotné sankce).
- zdůraznění osobní odpovědnosti za odvedenou práci – jméno nebo značka tvůrce na výrobku
- rozvíjení vědomí kvality u pracovníků – vnitropodniková propagace a podniková kultura zaměřená na kvalitu výroby
- kvalifikační růst zaměstnanců – poznatky, dovednosti a zkušenosti, přispívající ke zvýšení kvality výkonu
- úsilí o kvalitu musí prostupovat celým řízením organizace