Charakteristika podnikání
Podnikatelská činnost představuje možnost dosáhnout ekonomického a společenského úspěchu na základě vlastního přičinění, ale i riziko ekonomického a společenského neúspěchu. Oblasti podnikatelských aktivit lidí jsou velmi rozmanité.
Drobní podnikatelé
- trhovci – stánkový prodej, mobilní, jejich společenská skupina nemá příliš vysoké společenské uznání, činnost není dostatečně solidní a důvěryhodná, může být ekonomicky velmi výhodná
- drobní obchodníci – prodej ve stabilních krámech, aktivně usilují o stálou klientelu, mohou si rychle vytvořit přiměřené společenské uznání a postavení
- dealeři – obchodní zástupci určité hospodářské organizace v obchodní síti regionu, stálá síť odběratelů, podíl z uzavřených kontraktů, obratné a přesvědčivé jednání, ne příliš viditelná činnost, společenské postavení přiměřené, ekonomické postavení velmi dobré
- drobní řemeslníci a poskytovatelé technických služeb – odborné práce na zakázku, stavovská sdružení, společenské uznání v závislosti na ochotě a kvalitě poskytovaných služeb
- odborní poradci, vysoce kvalifikovaní specialisté, poskytovatelé odborně náročných služeb (lékaři, advokáti, finanční poradci, …) – smluvně zadané odborné práce, vysokoškolské vzdělání, ve městech, odborné komory, výrazné společenské uznání, ekonomické postavení velmi dobré
Velcí podnikatelé
- podnikatelskou aktivitu sami neuskutečňují – vytváří podmínky, zajišťují ji a řídí; na rozdíl od drobných podnikatelů se uplatní i v náročných odvětvích (strojírenství, železniční doprava)
- často tvoří a.s. nebo s.r.o. s rozhodujícím vlivem určitého podnikatele
Podnikatelská strategie
Úspěch podnikání jakéhokoliv druhu určuje podnikatelská strategie. Psychologické aspekty podnikatelské strategie:
- identifikace podnikatelského záměru – uvědomění si přání vstoupit na dráhu podnikatele, snaha být vlastním pánem, lepší životní standard, peníze, útěk z minulého pracovního zařazení, uplatnění nápadů, znalostí a dovedností, rodinná tradice, volné objekty, finanční zdroje,…
- analýza vlastních předpokladů – sebehodnocení, výčet osobních znaků významných pro podnikatelskou činnost (je významné i osobní a rodinné zázemí, odborné znalosti, dovednosti a zkušenosti):
- organizační a řídící schopnosti
- připravenost k odpovědným vlastním rozhodnutím
- schopnost prosadit se v konkurenčním prostředí a soutěžit
- připravenost nést riziko neúspěchu
- výrazná odolnost vůči neuropsychické zátěži
- pružné reagování na nové situace a podněty
- kladný vztah k lidem
- vyjadřovací obratnost, taktní a kultivované vystupování
- životní elán a optimismus
- stanovení místa pro podnikatelskou aktivitu – zvážení požadavků na její umístění (skladba jiných podnikatelských aktivit v okolí, oslovení zákaznické veřejnosti, odhad společenské kulturní a ekonomické úrovně a specifičnosti blízké komunity i celého regionu)
- rozbor a znalost trhu – potenciální zákazníci, požadavky na produkty a služby a jejich proměny
- finanční zajištění, právní, účetní a administrativní zvládnutí podnikatelského záměru
Osobnost podnikatele
Žádoucí osobní vlastnosti podnikatele se odvíjí od dvou významných skutečností:
- poskytování určitých specifických výrobků nebo služeb zákazníkovi – vlastnosti usnadňující vstřícné jednání s lidmi (přesvědčivost, laskavost, …)
- plná odpovědnost za dosahované výsledky – vyrovnanost, spolehlivost, důvěryhodnost
Společenské postavení podnikatele je ovlivňováno tím, že vstupuje do aktivního kontaktu se zákazníkem. Z jeho společenského postavení jsou odvozeny požadavky na jeho společenskou roli:
- prezentace odborného mistrovství, profesionalita
- důraz na vysokou kvalitu výrobků či služeb
- pečlivé plnění závazků ve stanovených termínech
- upravenost vlastní osoby, pečlivá úprava a uspořádání používaných prostředků a materiálů
- seriozní vystupování a jednání
- průběžná prezentace a propagace podnikatelské činnosti
Motivační orientace – je na vykonávané činnosti bytostně zainteresován, motivační faktory:
- pověst úspěšného podnikatele
- bohatství
- uznání a nezávislost v oboru
- stálé rozšiřování podnikatelských aktivit
- vítězství v konkurenčním prostředí
úsilí o velkou firmu – rozsáhlá reklama, prezentace firmy nebo své osoby (sponzorství), společenská reprezentace (účast na exkluzivních společenských akcích).
Manažerská aktivita podnikatele je zaměřena na formování a vedení zaměstnaneckého kolektivu. V podnikatelských firmách je větší míra identifikace zaměstnanců s prací a hospodářskou organizací, pracovní ochoty a kázně. (vědomí přímé závislosti na dosahovaných ekonomických výsledcích firmy).
Nejzávažnější bariéry v podnikání jsou ekonomické a legislativní povahy. Vyskytují se i psychologické bariéry:
Bariéry vázané na osobu podnikatele a jeho osobní a rodinné zázemí
- přílišná setrvačnost životního stylu, malá ochota ke změnám
- špatné pochopení podnikatelské činnosti (vidina snadného a rychlého zisku) à nezvládnutí reality
- malá rozhodnost a nepřipravenost spoléhat se pouze na sebe
- nekritické opojení počátečním úspěchem
- snaha zbohatnout co nejrychleji à poskytování nekvalitních výrobků a služeb, podvádění
Různé formy averze v komunitě, kde podnikatel realizuje svou činnost.
- v menších obcích a relativné uzavřených komunitách: podnikání = něco výjimečného, zvláštního a tím nežádoucího, podnikatel chce dosáhnout lepšího postavení na úkor ostatních, závist, škodolibost
- nedostatek podpory v obci velmi oslabuje podnikatelskou činnost, která přitom oživuje dění v obci a je pro obec ekonomicky prospěšná