Agregátní poptávka (AD)
Agregátní poptávka reprezentuje celkové plánované výdaje v ekonomice (výdaje domácností, firem, vlád a zahraničních subjektů vztažené k určité cenové hladině). Agregátní poptávka tedy představuje reálný produkt, který by byl při dané cenové hladině kupován.
Agregátní nabídka (AS)
Agregátní nabídka vyjadřuje, jak velký reálný produkt by firmy vyrobily a byly ochotny prodat při daných cenách. Při nízkých úrovních výstupu je AS mírně rostoucí, čím více se ekonomika blíží plné zaměstnanosti, neboli k potencionálnímu výstupu, je AS velmi strmá.
Potencionální produkt (Y*)
Potencionální produkt představuje maximálně dlouhodobě udržitelnou úroveň produktu, aniž by docházelo k urychlování inflace. Potencionální produkt je tedy úroveň reálného produktu odpovídající přirozené míře nezaměstnanosti, tj. nezaměstnanosti, při níž je míra inflace stabilní, nevykazuje tendence k růstu či poklesu.
Růst potencionálního produktu je determinován:
– tempem růstu inputů (vstupů – práce, přírodní zdroje a kapitál)
– tempem růstu souhrnné produktivity (technologie)
– růstem produktivity práce
– růstem účinnosti kapitálu
– poklesem materiálové a energetické náročnosti potřebné k výrobě jednotky produktu
Na grafech nahoře je zobrazen střet agregátních nabídek (AS) s agregátními poptávkami (AS). Z důvodu tvaru křivky agregátní nabídky (AS) je patrné, že při zvýšení agregátní poptávky na úroveň rovnovážného množství Y´ nižšího než je úroveň potencionálního produktu Y*, dojde k nepatrnému růstu cenové hladiny (inflace). Pokud se agregátní poptávka zvýší a úroveň Y´ bude vyšší než Y*, pak dojde k výraznému zvýšení cenové hladiny.
Pokud se zvýší agregátní poptávka, pak dojde k růstu rovnovážné P a růstu rovnovážného Y.
Pokud se zvýší agregátní nabídka, pak dojde ke zvýšení Y při snížení cenové hladiny P.
V minulosti například prudký růst ceny ropy snížil agregátní nabídku, tím pádem došlo k růstu cenové hladiny při současném snížení úrovně produktu.
1 komentář
Pingback: Nabídka, poptávka a vládní politiky | Roman Sterly