Delegování spočívá v předání úkolu vykonávaného dosud nadřízeným managerem podřízenému zaměstnanci včetně odpovídající úrovně pravomoci a vytvořená příslušných podmínek zahrnujících i nezbytné zdroje. Nejedná se jen o prosté zadání úkolu, za jehož správné vykonání je pracovník s ohledem na svou pracovní pozici odpovědný. U úkolu delegovaného je nutné předat i odpovídající pravomoc (odpovědnost však zůstává na nelegujícím manažerovi).
Přínosy delegování pro manažera
- Více času na důležité věci
- Více práce za kratší čas (práce je rozdělena mezi více lidí)
- Nové nápady a přístupy
- Rozvoj kompetencí pracovníků
- Motivování pracovníků
- Snazší hodnocení pracovníků
- Jednodušší kontrola
- Vyhnutí se stagnaci
Přínosy pro pracovníky
- Profesionální růst
- Lepší výsledky
- Zvýšený zájem o práci
- Sebeuspokojení
Přínosy pro organizaci
- Vyšší efektivita
- Příprava personálních náhrad
- Stabilizace pracovníků
Výhrady vůči delegování
- Vysvětlit pracovníkovi co má dělat dá více práce, než když si to vedoucí udělá sám
- Práce odvedená podřízenými nedosahuje takových kvalit jako práce vedoucího
- Delegováním se vedoucí připravuje o možnost kontroly
- Delegování dává pracovníkům příliš velkou pravomoc
- Vedoucí má dostatek času a nepotřebuje tedy delegovat
Znaky špatného delegování
Tak, jak je vypracoval R. Maddux:
- Konečné termíny jsou často nesplněny
- Někteří zaměstnanci jsou podstatně více vytíženi než ostatní
- Nadřízený je obvykle tak zaneprázdněn, že nemá čas věnovat se svým pracovníkům
- Zaměstnanci si nejsou jisti, jaké jsou jejich pravomoci
- Nikdo z podřízených není připraven na povýšení
- Nezdá se, že by zaměstnanci věděli, kdo je odpovědný za jaký projekt
- Organizace trpí pomalým procesem rozhodování
- Rozhodnutí o změnách plánů a cílů se nedostávají k pracovníkům, kteří je potřebují znát
- Zaměstnanci dostávají úkoly, které nemohou zvládnout bez zaškolení
- Nadřízený často zasahuje do projektu aniž by informoval zaměstnance, kteří na něm pracují
- Zaměstnanci často žádají o přeložení
- Informační toky jsou sporadické, nekompletní a opožděné
- Nadřízený si často bere práci domů a odkládá dovolenou
- Talentovaní zaměstnanci se v práci nudí
- Nadřízený trvá na tom, aby všechna pošta procházela přes něj
Příčiny odporu vůči delegování
- Pocit nenahraditelnosti
- Vedoucí se domnívá, že jen o sám dovede udělat danou věc pořádně
- Nejde o rozhodování mezi kvalitou práce manažera a podřízeného
- Manažer by měl raději dělat důležité úkoly než úkoly podružné
- Nechuť opustit něco, co dobře umíme
- Manažer nechce podřízenému dovolit vykonávat práci, kterou sám dobře umí
- Je takřka nemožné, aby výsledná práce podřízeného byla na stejné úrovni
- Při delegování musíme být připraveni akceptovat:
- Možnost, že úkol bude splněn za delší dobu
- Možnost, že výsledek bude horší kvality
- Vyšší riziko selhání a vedlejších efektů
- Ztráta příležitosti udržovat si úroveň vlastních dovedností
- Nedůvěra ve schopnosti pracovníků
- Obava z neoblíbenosti
- Definování úkolu – měl by být podrobně popsán, jinak je možný odpor pracovníka
- Naše ego – manager si připadá důležitý vykonává-li důležitou činnost -> bojí se ztráty důležitosti
- Náklady – např. na zaškolení
- Obava z přehnaného delegování
- Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného
- Nadřízenému jde však jen o splnění úkolu -> stačí mu jen vysvětlit, že odpovědnost za delegovaný úkol má stále manažer
- Strach ze ztráty kontroly
- Ztráta kontroly nad výsledkem delegovaného úkolu není správná -> manažer by měl ztratit kontrolu pouze nad provedením úkolu (pracovník může vykonávat úkol způsobem, který mu vyhovuje -> může být i efektivnější)
- Obavy ze ztráty autority
- Strach ze ztráty pozice
- Manažeři se obávají, že jejich podřízení vykonají práci lépe než oni => ohrožení jejich pozice
- Manažer však získává více času na důležitější věci spojené s vyšší pozicí
Postup delegování
Efektivní delegování vyžaduje na manažerovi analyzování své práce, plánování, výběr vhodných pracovníků, správný způsob zadávání a přiměřenou podporu.
Analýza práce
- Aby manažer mohl rozhodnout, co delegovat, měl by analyzovat svou práci z hlediska svých povinností a odpovědností a z hlediska hlavních cílů svého útvaru a klíčových oblastí pro jeho dosažení
- Měl by definovat úkoly, které může dělat jenom on
Co delegovat
- Rutinní práce společně s odpovědností a pravomocemi
- Práce, které dokáží jiní udělat lépe, rychleji či ekonomičtěji
- Drobná opakující se rozhodnutí
- Práce umožňující rozvoj podřízených
- Činnosti oživující rutinní práce pracovníků
Co nedelegovat
- Formulace vizí a cílů
- Kontrola a hodnocení výkonnosti pracovníků
- Nic, co obsahuje důvěrné informace
- Nové úkoly, na které nejsou pracovníci připraveni
- Úkoly, které jsou naší povinností, ale jsou nám příjemné
- Odpovědnost
- Špatně definovatelné úkoly
Plánování delegování
- Cíl úkolu
- Dílčí termín úkolu
- Úroveň, které má být dosaženo
- Potřebná rozhodnutí
- Rozsah delegované pravomoci
- Rozpočet
- Spolupráce s jinými pracovníky
- Potřebné informace
- Zapojení vedoucího
- Termíny kontroly
- Informování dalších pracovníků
Výběr vhodného pracovníka
- Přísluší delegovaná práce určité funkci?
- Kdo má zájem nebo schopnost?
- Pro koho bude delegovaná práce zajímavá?
- Komu delegovaný úkol pomůže v růstu?
- Kdo byl v minulosti při delegování přehlédnut?
- Kdo má čas?
- Kdo je připraven na povýšení?
Jak delegovat
- Pracovníkovi co nejjasněji vysvětli, co se od něj očekává
- Vysvětlit pracovníkovi smysl a důvody, proč je důležité úkol splnit
- Prodiskutovat požadovanou kvalitu zpracování úkolu
- Termíny
- Sdělit všechny důležité informace (např. o spolupracujících lidech)
- Vysvětlit předávané pravomoci
Podpora delegování
- Efektivnost delegování je potřeba podpořit dodržování některých zásad:
- Dát najevo, že delegovaný úkol je důležitý
- Při delegování úkolu oprostit pracovníka od některých obvyklých povinností
- Manažer by měl dát najevo, zda-li podřízený odvádí dobrou práci (= zpětná vazba)
- Po delší době, kdy není nutná kontrola, zdůraznit důležitost úkol
Problémy delegování
Pasti delegování – Maddux
Tak, jak je vypracoval R. Maddux:
- Přesvědčování manažera, že je schopen dělat všechno sám
- Delegování úkolu bez možnosti, aby si jej pracovníci dělali po svém
- Delegování příliš nízké úrovně pravomoci
- Podržení si úkolů, které jiní mohou dělat lépe
- Žádná nebo naopak příliš těsná kontrola nad delegovanými úkoly
- Podržení si informací důležitých pro správné provedení delegované práce
- Opomíjení výsledků delegovaných úkolů
- Přetížení těch nejlepších pracovníků v důsledku toho, že nebyli rozvíjeni další
- Opomíjení probírat výsledky delegované práce s pracovníkem, aby si uvědomil, co se naučil