Projekt
- = organizované úsilí k dosažení určitého cíle
- = plán práce, který má na konci výsledek
- Kvalitní řízení projektu zvyšuje efektivnost práce firmy
- Definován datum začátku a konce, rozsah, rozpočet, výsledný produkt a zdroje
- Dílo je unikátní
- Je řízen podle velikosti, složitosti a významnosti
- Nejsou to rutinní ani pomocné práce
Operace a projekt
Operace se v čase opakují
Projekt je časově omezené pracovní úsilí vedoucí k vytvoření unikátního produktu nebo služby
Zlepšením jednoho parametru projektu (náklady, rozsah, čas) se jiný parametr zhorší
U projektu rozlišujeme:
Kvalitu produktu – ISO normy
Kvalitu řízení – pouze jedna ISO norma
Program (výstavba panelových domů) -> projekt (jeden panelový dům) -> subprojekt (vchody)
Zdroje – personální x materiální
Kvalitativní stupeň (= rozsah projektu) x kvalita
Účastníci projektu
- Projektový manažer – zodpovědný za vše
- Projektový tým
- Zadavatel – nemusí být zároveň investorem
- Investor
Projektový manažer
- = osoba, která má odpovědnost za řízení projektu tak, aby dospěl k úspěšnému dokončení
- Dvě fáze – projektový plán a projektové řízení
- Odpovědnost za procesy
- Řídí celkový plán prací -> přidělení a dokončení práce včas a v rámci rozpočtu
- Identifikuje a řeší problémy během projektu
- Aktivně komunikuje -> sděluje informace o projektu všem zúčastněným
- Identifikuje, řídí a zmiňuje rizika projektu
- Zajišťuje kvalitu řešení
- Aktivně řídí rozsah projektu -> zajišťuje, že bude dodáno pouze to, co je odsouhlaseno a aby všechny změny prošly změnovým řízením
- Definuje metriky pro zjišťování postupu projektu a akceptovatelnost dodávek (metriky = četnosti kontrol -> špatně se odhaduje, v jaké části projektu se pracovníci právě nachází)
- Odpovědnost za lidi
- Dovednosti obecného managementu -> ustanovení procesů a zajištění, aby se lidé do nich zapojili
- Umění vedení lidí (leadership) -> tým musí ochotně sledovat pokyny manažera
- Stanovit logické, inspirativní a jasné cíle pro lidi
- Stanovit odpovědnost členů týmu za splnění cílů
- Dovednosti v budování týmu, motivační dovednosti a aktivní verbální a písemné komunikační dovednosti
- Aktivní naslouchání schopnosti a schopnosti hodnotit výkon členů týmu
Projektový tým
- Podléhá projektovému manažeru
- Pracuje na projektových činnostech
- Členové na plný nebo částečný úvazek
- Pracuje na tvorbě projektových dodávek
- Každý člen týmu zastává vlastní roli – profesní x lidskou
- Členové jsou si rovni
- Tým by se měl skládat ze 3 – 10 pracovníků
Hlavní investor
Má rozhodovací pravomoc a odpovědnost za projekt
Vypracovává vizi a směrnice na nejvyšší úrovni
Financuje projekt a prosazuje ho ve své organizaci
Řeší hlavní požadavky na změny a problémy
Hodnotí a zajišťuje dosažené projektové přínosy
Schvaluje všechny hlavní dodávky
Může delegovat denní taktické řízení investorovi projektu
Může být a nemusí
Investor projektu
- Může být a nemusí
- Zastupuje hlavního investora v běžných záležitostech -> činí obchodní rozhodnutí o projektu v běžných případech
- Koordinuje požadavky na čas s účastníky projektuodpovědnos