Řízení kvality

0
  • Založeno na uvědomění si, že posláním firmy je především uspokojení zákazníka, který ovšem vyžaduje kvalitu -> důraz na kvalitu je důsledkem i několika dalších faktorů:
    • Spolupráce se zahraničními partnery
    • Úspěšnost na trhu
    • Snižování výrobních nákladů a zároveň zvyšování produktivity práce
    • Pověst firmy
    • Odstranění stresu
    • Rozvoj lidského potenciálu
    • Pochopení nové filosofie řízení organizací
  • Vývoj:
    • Kontrola (Inspection) výsledných produktů -> operativní řízení kvality (Quality control) -> zabezpečení kvality (Quality assurance) -> komplexní řízení kvality (Total Quality Management/TQM)

Total Quality Management TQM

  • T…total/komplexní = každý pracovník je do tohoto řízení zapojen
  • Q…quality/kvalita = kvalita musí být měřitelná, jasně definovatelná, zjistitelná, objektivní
  • M…management/řízení = řízený proces, který zahrnuje lidi, výrobu, podpůrné nástroje a metody

Překážky uplatňování TQM

  • Neztotožnění se
  • Špatné plánování
  • Neochota ke změnám
  • TQM je jen formálním dokumentem
  • Byrokracie
  • Chybějící cíle, kritéria úspěchu

Základní principy řízení kvality

  • Původci principů jsou Japonci, kteří získali vzory v odbornících ze Spojených států
  • Japonské zvyklosti daly vyniknout podstatným elementům řízení kvality:
    • Dlouhodobé plánování
    • Oddanost zaměstnanců firmě
    • Důslednost
    • Kolektivismus
    • Celoživotní zaměstnání

Kultura kvality

  • Zavedením principů vzniká kultura kvality
  • Prvky kultury kvality:
    • Orientace na zákazníka a jeho potřeby
    • Změna organizační struktury
    • Mezioborové týmy, týmová práce
    • Důraz na dokonalý postup práce, prevence nedostatků

Orientace na zákazníka

  • Do pojmu kvalita se nezahrnuje jen objektivní vlastnost zboží (např. pevnost, životnost), ale i požadavky zákazníka (modernost, barva, nízká cena)
  • Prodejce se stává poradcem zákazníka -> jeho cílem není jen něco prodat
  • Podstatnou součástí tohoto principu je zjišťování a předvídání potřeb zákazníka

Čtyři aspekty kvality:

  • 1) kvalita sama o sobě (znázorňuje údaje o výkonu, vzhledu, spolehlivosti, životnosti, poruchovosti)
  • 2) náklady (údaje vztažené k nákladům a ceně -> slouží k následné kontrole ziskovosti)
  • 3) distribuce (údaje o množství, termínu dodání…)
  • 4) služby (bezpečnostní vlastnosti zboží, manipulace s ním, podpora ochrany životního prostředí, zajištění náhradních dílů, existenci manuálů, pravidla údržby)

Organizační struktura

  • Ovlivňována možnostmi prosazování určitých stylů řízení
  • Dosavadní struktury jsou pro TQM nevhodné -> při orientaci na zákazníka není rozhodující, kdo je nadřízený a kdo podřízený
  • Neprůhlednou organizaci nelze kontrolovat
  • Vhodný model organizační struktury by měl obsahovat vstupy, organizaci s vnitřními dodavatelsko-odběratelskými vztahy a výstupy (jejich kvalitu lze zjistit pomocí tzv. zpětné vazby)
  • Nové pojetí organizační struktury:
    • Plánování
    • Dodavatelé => projekce => výrobní příprava => výroba => distribuce => prodej => zákazník
    • Technický rozvoj
    • Marketing
  • Projekce je dána plánováním, technickým rozvojem a v závislosti na dodavatelích
  • Zpětnou vazbou od zákazníků získávají marketingové průzkumy a marketingové závěry tvoří další z podmínek projekce

Týmová práce

  • S prosazováním týmové práce v rámci organizace mohou být velké problémy -> lpění na tradicích, strach ze ztráty autority
  • Týmovou práci může podpořit oddanost všech pracovníků ideám kvality a uspokojení zákazníka

Rozvoj kompetence jednotlivců

  • Vedoucí pracovník má motivovat podřízené, k čemuž mu pomůže charisma a znalosti o vedení lidí a efektivní komunikaci -> v rámci vedení lidí by měl podporovat autonomii jednotlivce, protože na ní je také založeno řízení kvality
  • Pro všechny pracovníky by mělo být samozřejmostí získávat informace o daném oboru, ale i z oblastí managementu

Orientace na postup

  • Ukázkou manažerských schopností člověka je snažit se krizím předcházet -> je důležitá prevence a postupné zlepšování
  • Jako názorná ukázka orientace na postup slouží tzv. smyčka jakosti

Orientace na postup

H – hodnocení výsledků a určení cílů

P – plánování další aktivity

R – realizace

K – kontrola

O – opravné akce

Řízení

  • Principem je neustálé zdokonalování a poučování se z chyb -> „Chybovat je lidské, ale jen hloupí se ze svých chyb nepoučí…“ (Cicero)
  • Vrcholný management by měl být tvůrce vize, kterou je třeba prezentovat před pracovníky jako atraktivní, aby s ní pracovníci souhlasili a byli ochotni se jí přizpůsobit
  • Každá formální organizace v sobě ukrývá organizace neformální -> vznikla během činnosti organizace na základě sympatií, podobných vlastností, zálib atd.
  • Úkolem managementu je najít tzv. sociologické hvězdy (= jedinci, kteří jsou schopni ovlivňovat další)
  • Z těchto ovlivňovatelů je třeba vytvořit nositele hnutí idejí, kteří budou myšlenku dále rozšiřovat
  • Předpokládá se posun vnímání změny od nedůvěry, přes ambivalenci, neutrální postoj až k nadšení
  • Nadšení a atmosféra změny by se měla udržovat co nejdéle, aby celý proces neztratil dynamiku

Zavádění systému řízení kvality do organizace

  • Při zavádění jakéhokoliv nového systému je třeba respektovat teorii organizační změny, která má 3 fáze:
    1)       rozmrazení (rozbití obvyklých a vžitých postupů)

    2)        vlastní změna

    3)       zmrazení (upevnění nových hodnot, postupů)

  • K úspěšnému zavedení systému řízení kvality mohou pomoci tato doporučení:
    • Role vedení a sjednocení cílů
    • Rozpoznání neformální organizace
    • Aktivní podpora kritické masy
    • Atmosféra změny

Podmínky pro zavedení TQM (podle Philipa Crosbyho)

  • Porozumění definici kvality
  • Existence systému kvality
  • Zavedení výkonnostních norem kvality s cílem nulové chybovosti
  • Využívání měření kvality vedoucí k akci

ISO

  • Evropské normy kvality
  • Vyžadují nutnost zpracování příruček kvality na daný produkt
  • Způsobilost pro certifikaci na ISO 9000 posuzují auditorské organizace v rámci auditu kvality
  • Vlastnictví certifikace není na dobu neurčitou -> certifikace jsou průběžně prověřovány (pokud auditoři neshledají nesrovnalosti, certifikace zůstává, pokud shledají, certifikace je odebrána)
  • Chce-li česká firma proniknout na zahraniční trh, je vhodné certifikaci mít, protože partneři z EU vyžadují ISO 9000 jako podmínku spolupráce
  • Normy ISO 9000 byly u nás akceptovány od 1.1.1992 jako Československá státní norma. ČSN ISO.
  • ČSN ISO 8402 – Kvalita – slovník
  • ČSN ISO 9000 – Normy pro řízení a zabezpečení kvality
  • ČSN ISO 9001 – Systémy kvality – výroba a uvádění do provozu
  • ČSN ISO 9002 – Systémy kvality – výstupní kontrola, zkoušky
  • ČSN ISO 9004 – Řízení kvality a prvky systému kvality

EFQM

  • = Evropská nadace pro řízení kvality (od r. 1994)
  • Součástí tohoto systému jsou:
    • Předpoklady – vedení, řízení pracovníků, záměry a strategie, zdroje, procesy
    • Výsledky – spokojenost pracovníků, spokojenost zákazníků, vliv na společnost, výsledky

EFQMEFQM

Comments are closed.