Pojem psychologie vznikl z řeckého psyché, což znamená duše, duch, dech. Je to věda, která studuje lidské chování, duševní procesy a tělesné dění včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí (souhrnně je označujeme jako psychiku). Snahou je psychiku popsat, vysvětlit a předpovídat. Cílem psychologie je rovněž nabyté poznatky využít ke zvýšení lidské spokojenosti a zdraví, lze ji navíc využít i k léčebným účelům.
Psychologie v ekonomické praxi studenty učí, jak aplikovat poznatky z psychologie do řízení firem. Smyslem je orientovat se v problematice psychologických aspektů a v základních poznatcích o procesech poznávání, umět zjišťovat a hodnotit psychickou způsobilost zaměstnanců, pozitivně ovlivňovat motivaci k práci, seznámit se s dynamikou sociálních vztahů a interakcí a komunikaci mezi pracovními skupinami.
Obsahem psychologie v ekonomické praxi jsou:
- Základní pojmy a metody psychologie v ekonomické praxi.
- Psychologie – věda a její využití v oblasti práce a řízení.
- Osobnost pracovníka a personální práce.
- Pracovní skupina.
- Vedoucí pracovníci a vedení lidí ve firmě.
- Komunikace v organizaci.
- Ovlivňování pracovního procesu, motivace.
- Pracovní činnost, výkon a pracovní podmínky.
- Konflikty na pracovišti.
- Úkoly manažera a práce s lidmi.
- Stres a duševní hygiena v životě pracovníka a manažera.
- Sociální a pracovní adaptace.
- Psychologie reklamy a trhu.
2 komentáře
Pingback: Nové téma – psychologie | Univerzita Online
Pingback: Management – úvod | Univerzita Online