Funkční struktura SAP
ERP – Enterprise Resource Planning
Jádrem každého podnikového informačního systému je aplikace IS/IT označovaná jako ERP, která v sobě integruje řízení nákupu (logistiku), řízení výroby (logistiku), řízení prodejů (logistiku), řízení lidských zdrojů, řízení financí.
SAP je tedy vhodný i pro nevýrobní podniky
Mapa řešení SAP ERP
Analytiky – strategické řízení, finanční analýzy, personální analýzy, provozní analýzy…
Finance – finanční, manažerské účetnictví, řízení finančních řetězců (napojení na banky…)…
Lidské zdroje – řízení vztahu se zaměstnanci, řízení životního cyklu zaměstnance…
Řízení provozu – nákup, řízení zásob, výroby, údržba a jakost, řízení dodávek, prodej…
Korporátní služby – správa nemovitostí, řízení služebních cest, řízení pobídek a provizí…
Integrace IT do podnikového prostředí
Klíčová témata:
Ekonomika IT – struktura rozpočtu nákladů, cesty vedoucí ke změně struktury
Architektura informačních systémů – architektury orientované na služby
Integrované integrační platformy – SAP NetWeaver, příklady integrovaných scénářů
Vyžadováno:
– bezpečný a spolehlivý provoz
– flexibilita nových podnikatelských modelů (flexibilita IS rozhodující)
– integrace „horkým“ problémem (instalovány odlišné aplikační a technologické platformy, existence řady „nepružných“ propojení)
– ekonomika IT pod drobnohledem (maximální využití stávajících investic a konsolidace zdrojů, rychlá realizace výstupů z nových investic)
Ekonomika IT dnes
– inovace / rozvojové projekty – 10 %
– konsolidace informací – 30 % (vývoj rozhraní, příprava konsolidovaných výkazů)
– provozní náklady – 60 %
– u větších podniků až 75 % tvoří personální náklady či nákup externích služeb
– pouze 25 % tvoří hardware, software a infrastruktura
Náklady nejvíce ovlivňuje:
– zákaznický kód
– rozhraní
– počet (integrovaných) systémů
– testování
– školení koncových uživatelů
Žádoucí změny ve struktuře rozpočtů:
Změna architektury informačního systému
Pozitiva:
– škálovatelnost a spolehlivost
– oddělení aplikační a prezentační logiky
Negativa:
– procesní integrace v rámci aplikační komponenty
– proprietární integrační mechanismy – rozhraní i protokoly
Změna architektury informačního systému
Nově architektury orientované na služby (SOA –service oriented architecture)
– využití webových služeb
– standardní rozhraní (popis ve WSDL), standardní protokol (SOAP)
SAP Enterprise Service Architecture
– implementace SOA
– kombinace webových služeb do podnikových služeb
– využití služeb instalovaných aplikací
– procesní automatizace přes hranice aplikace / subsystému
Gartner – Appliacation Platform Suites
Balík aplikačních platforem by měl podle Gartner zahrnovat:
– běhovou platformu pro firemní aplikace a služby – typicky podnikový aplikační server (Enterprise Application Server – EAS)
– běhovou platformu pro programovou integraci firemních komponent – typicky integrační broker (Integration Broker Suite – IBS)
– běhovou platformu pro přístup uživatelů k firemním aplikacím – typicky podnikový portál (Enterprise Portal – EP)
Koncentrace na integraci firemních procesů místo koncentrace na integraci technologií!
Role lidských zdrojů v informačním systému
Manažer
– operační data, analýzy, hodnocení
– požadavek na doplňující informace
Analytik
– analýzy, komentáře, přílohy, diskuze
– vstupuje do podnikového portálu přes vývojáře / správce
Vývojář / správce
– správa adresářů, generování reportů
– přístupová práva
mySAP ERP powered by NetWeaver
– nová generace řešení SAP, postaveno na bázi SAP NetWeaver
– navrženo pro všechna oborová řešení, plně integrováno v rámci mySAP Business Suite
– přináší výrazné výhody díky:
– uživatelsky přívětivému rozhraní
– architektuře schopné reagovat na nové požadavky
– transparentnosti a analytických nástrojů
– rozšířitelným interním procesům
mySAP ERP – analytické aplikace, finanční řízení, správa majetku, řízení lidských zdrojů, provozní agendy
SAP NetWeaver – spolupráce uživatelů, integrace informací, integrace procesů, aplikační platforma
Analytické aplikace
– datový sklad, reporting
– konsolidace dat
– příprava rozpočtu
– řízení znalostí
– plánování a simulace
– analytické aplikace
– informační kokpity
– propojení strategického a operativního řízení
– balanced scorecards
Finanční řízení
– treasury reference model (MMF, SB)
– akruální princip
– aktivní kontrola disponibility rozpočtovch prostředků
– kompletní rozpočtový a výdajový cyklus
– zpracování dotací
– úzká integrace jednotlivých modulů
– ověřená podpora přechodu na euro
– e-commerce
Správa majetku
– účtování o majetku, životní cyklus investice, simulace odpisů
– správa nemovitostí (pronájem, profitabilita)
– podpora čárových kódů (inventury), optimalizace nákupu
Řízení lidských zdrojů
– integrace personálního řízení a strategického podnikového řízení
– integrace personálního systému s řešeními logickými, finančními a controllingovými
– zlepšená znalost personální potřeb a rezerv
– analytické a strategické aplikace
Provozní agendy
– úzká integrace s ostatními komponentami
– zaměstnanecký portál
– katalog pracovních postupů
– správa workflow
Procesní aspekty řešení
– datová konzistence napříč celou organizací
– integrace produktů ostatních dodavatelů
– centralizace a automatizace vnitřních agend
– podpora vnitřních procesů nezávisle na informačních systémech
– zprůhlednění finančních toků
– integrace na bázi procesní logistiky
– správa uživatelů na základě jejich rolí
Technické aspekty řešení
– variabilní uživatelské rozhraní
– nezávislost na dodavatelích HW a DB
– certifikace spolupracujících produktů třetích stran
– elektronický podpis – důraz na bezpečnost
– standardní systémy s celosvětovou podporou
– česká lokalizace (včetně podpory legislativy)
Proč zavádět integrované IS do veřejné správy
– popis a definice procesů
– odstranění duplicit v datech
– optimalizace výkonu činností
– jednotná informační základna
– aktuální kontrola čerpání
– propojení jednotlivých agend
– zdroj informací pro řízení