Charakteristika vedoucího
Hierarchické uspořádání hospodářské organizace, úrovně vedení:
1) manažer odpovídá za činnost základní pracovní skupiny (jedno pracoviště) – nepodléhá mu žádný nižší vedoucí pracovník
2) manažer odpovídá za činnost většího úseku hospodářské organizace – bezprostředně řídí nižší vedoucí pracovníky
3) manažer řídí činnost celé hospodářské organizace a odpovídá za její chod – bezprostředně řídí skupinu pracovníků, kteří tvoří štáb nebo vrcholové vedení hospodářské organizace spolu s vedoucími některých vyčleněných odborných útvarů
Vedoucí pracovník je nositelem řídící činnosti buď
- ve všech jejích základních složkách
- nebo při specializovaných funkcích se zvýrazněním jedné složky.
Náročnost jeho práce spočívá v tom, že pracovní proces ovlivňuje prostřednictví podřízených pracovníků. Toto jsou požadavky na osobnost vedoucího manažera vyplývající z jeho působení v hospodářské organizaci.
- výroba, její technologie, organizace práce, průběh pracovního procesu
- vyžaduje technické a organizační znalosti, dovednosti a zkušenosti
- ekonomika, efektivnost výroby, její produktivita
- ekonomické vzdělání a myšlení
- společenské vztahy, vytváření příznivého sociální klimatu na pracovišti
- odpovědný přístup k práci, pedagogické znalosti a zkušenosti, osobní a občanská zralost
- jednotliví podřízení pracovníci
- morální kvality vedoucího – osobní příklad vedoucího, snaha porozumět podřízeným, ochota pomoci
- vlastní osoba
- rozvíjení řídící funkce a vlastní osobnosti
Všechny složky kvalifikačního profilu vedoucího pracovníka jsou závažné. Celková úroveň řídící práce vedoucího je určován úrovní nejslabšího článku.
Osobní vlastnosti manažera
V každé činnosti, kterou člověk vykonává, se komplexně uplatňují všechny jeho osobní vlastnosti. V průběhu dlouhodobě vykonávané činnosti se upravují a pozměňují. Práce každého vedoucího pracovníka je komplexní činnost a klade specifické nároky na profil jeho osobnosti. Ten ovlivňuje úspěšnost řídící práce vedoucího.
Váha, důležitost a hodnota jednotlivých požadavků na vedoucího záleží vždy na konkrétní situaci. Obecně je vedoucí pracovník a manažer oproti druhým lidem:
- bystřejší
- psychicky lépe přizpůsobený
- lépe uvažující
- více dominantní
- častěji vstupuje do sociálních interakcí
- méně konzervativní v práci
- předává a vyžaduje více informaci
Nejčastější žádoucí vlastnosti osobnosti manažera
- intelekt
- extrovertnost a dominantnost
- odpovědnost při plnění povinností
- způsobilost pro organizační práci
- aktivní účast na společenském životě
- vysoká aspirační úroveň
- zaměření na syntetickou a koncepční práci
Osobnost vedoucího působí vždy za určitých podmínek, které umožňují nebo znesnadňují jeho činnost. Mezi ně patří i pracovní skupina, pracovníci, kteří ji tvoří – vedoucí musí zvládat společenské stránky řídící funkce.
Sebepoznání a sebevýchova vedoucího pracovníka
Kritické sebepoznání je věcný hodnotitele zvládání požadavků funkčního zařazení, tak i osobního jednání a vystupování v rozmanitých pracovních situacích. Použití kritického sebepoznání umožňuje vedoucímu pracovníkovi vykonávat řídící funkci kvalifikovaněji.
Žena ve funkci manažera
V týmech, kde pracují ženy manažerky, jsou jiné vztahy a komunikace a očekává se jiná kultura práce.
- jsou intuitivnější
- jsou více empatické
- mají vlastnosti, které podporují tvořivost a inovaci
- reagují rychleji a citlivěji na změny a některé trendy (ekologie)
- nepotřebují moc pro seberealizaci, ale řídí organizace se zájmem o věc
- dokáží ovlivnit motivaci podřízených
- dávají přednost použití svých osobních kvalit a psychologických přístupů před donucováním a zastrašováním