Psychologická expertiza v managementu
- využívání psychologických poznatků a metod pro zvýšení efektivnosti řízení lidských zdrojů.
- opírá se o sociální informace (údaje o zaměstnancích)
- v podniku institucionalizovaná – psychologická pracoviště, podnikový psycholog
- využití externích služeb – specializované poradenské firmy, psychologická pracoviště některých vysokých škol
- přímá poradenská služba (poradci nebo konzultanti vysokého managementu).
- využití vychází ze základních činností vedoucích pracovníků a pracovníků personálního útvaru
Výběr pracovníků
- shromažďování poznatků o profesích a pracích
- provádění přijímacích pohovorů
- posuzování pracovní a osobní způsobilosti uchazečů
- vytváření podmínek pro snadné začleňování nováčků do práce a pracovních skupin
- podpora vedoucích v cílevědomé práce s podřízenými a důrazu na zásady podnikové kultury
- zajišťování osobní a sociálně právní poradenské činnosti pro zaměstnance
Příprava a výcvik zaměstnanců
- prověřování obsahu a metodiky přípravy
- analýzy důsledků inovačních změn na odbornou připravenost zaměstnanců
- vytváření a ověřování metodických směrnic pro soustavné hodnocení zaměstnanců
- vytváření a ověřování kariérních drah (nebo jiných forem vzestupu úspěšných zaměstnanců)
Úloha personálního řízení
Úlohou personálního řízení je posuzování osobní a pracovní způsobilosti zaměstnanců (rozborem životní dráhy, krátkodobým vyšetřením schopností a výkonnosti, analýzou osobnosti analýzou osobní orientace a osobního zaměření ) a formulace zprávy s charakteristikou osobního profilu jedince a poradenským doporučením.
Dále sem patří:
- příprava vedoucích pracovníků
- výrazná psychologická účast
- součástí je příprava na kvalifikované personální řízení a přiměřené zvládnutí řídící pozice a role
- existují různé vzdělávací programy:
- s cílem zvýšení celkové společenské a kulturní úrovně
- zaměřený na zdokonalení dovedností vedoucích pracovníků specifického úseku
- zaměřený na členy vrcholového vedení určité hospodářské organizace
- diagnosticko-výcvikové programy pro zdokonalování standardních manažerský dovedností formou simulace reálných manažerských situací (assessment centres)