- Kontrolování činnost využívána manažery na všech úrovních řízení, kteří potřebují kontrolovat práci svých zaměstnanců
- Určitá forma zpětné vazby, jejichž prostřednictvím získávají manažeři objektivní představu o řízené realitě (např. o plnění plánů, práci zaměstnanců, apod.)
Hlavní myšlenka
- Kontrolní operace jsou minimalizovanými ztrátami
- Pokud je výsledkem kontroly konstatování příznivého stavu, byla kontrola zbytečná
Kontrolní systém
- Volba vnitřního kontrolního systému náleží vrcholovému managementu, kterému přísluší odpovědnost za funkci organizace jako celku
- = uskupení kontrolních činností -> jednotlivé činnosti jsou vzájemně propojeny
Termíny
- Kontrola (inspection)
- Kritické zhodnocení reality s ohledem na řídící záměry
- Určení, zda bylo dosaženo shody ve vývoji kontrolované reality vůči specifickým požadavkům
- Ověřování (verification)
- Zkoumání a poskytnutí objektivního důkazu
- Potvrzení, že specifické požadavky byly splněny
- Přezkoumání (review)
- Systematické, vyčerpávající a dokumentované zkoumání reality s cílem vyhodnotit způsobilost podle stanovených kritérií, popř. identifikovat problémy
- Neshoda (nonconfirmity)
- Splnění specifického požadavku -> nežádoucí jev, který je třeba napravit
- Prověrka (audit)
- Zkoumání z hlediska naplnění stanovených zákonů , standardů, postupů, efektivního využívání zdrojů a žádoucího dosahování stanovených cílů
- Controlling
- Získání nových poznatků o řízené realitě na základě systematického zachycení informací a jejich vyhodnocení opírající se o relaci plán x skutečnost
- Tyto poznatky mohou být využity k manažerskému rozhodování, koordinaci či plánování
Členění kontrolních procesů
- Vnitřní (interní) kontrola
- Vnější (externí) kontrola
Vnitřní kontrola
- Iniciována vnitřními strukturami organizace
- Realizována řídícími zaměstnanci nebo pracovníky, které jsou ke kontrole řídícími zaměstnanci zmocněni
Vnější kontrola
Důvody:
- Smluvní požadavky
- Organizace se zaváže, že umožní externímu subjektu prověřit určité skutečnosti týkající se její činnosti
- Např. prověření hospodaření organizace bankou (při žádosti o úvěr), prověření systému jakosti zákazníkem (před uzavřením smlouvy o pravidelných dodávkách)
- Zákonné požadavky
- Oprávnění státních orgánů provádět kontrolní činnost
- Kontrola daňových přiznání, plateb za pojištění, dodržování ekologických či požárních předpisů
Postup kontroly
Vnitřní struktura kontrolních činností
- Fáze kontroly:
- 1) Určení předmětu kontroly – na základě ek. důvodů
- 2) Získávání a výběr informací pro kontrolu – primární informace (z terénu) a sekundární informace (hlášení, zprávy)
- 3) Ověření správnosti získávaných informací – posouzení formální i věcné správnosti
- 4) Hodnocení kontrolovaných procesů – jádro kontrolních procesů
- 5) Závěry a návrhy opatření
- A) nebyly zjištěny žádné problémy (nech být)
- B) je třeba přijmou korigující opatření, která upraví řízenou realitu (korigující opatření)
- C) zjištění závažných nedostatků -> přijmeme nové zásadní rozhodnutí => jiný směr řešení problému (nové řešení)
- 6) Zpětná kontrola – pokud na základě předcházející kontroly byla navržena korigující či nápravná opatření, je třeba touto kontrolou prověřit jejich účinnost
Hodnotící kritéria
- Kontrolní činnost posuzuje vývoj kontrolované reality
- Typy hodnotících kritérií:
- Standardy
- Při realizaci činností a případné kontrole je třeba je respektovat
- Obecné normy chování (např. požární předpisy)
- Specifické požadavky (např. ekonomické veličiny)
- Časové srovnání
- Posouzení vývoje předmětu kontroly v rámci sledovaného období s ohledem na vývoj v minulém období
- Konkurenční srovnání
- Pro kontrolu užíváme hodnoty veličiny, kterých dosahuje konkurenční firma
- Správné řídící a provozní praktiky
- Nespecifikované a nestandardizované požadavky
- Jde pouze o obecné požadavky na chování a jednání pracovníků
- Jsou obecně dané -> kvalifikovaný pracovník je musí znát
Moderní přístup ke kontrole
- Realizace i neuskutečnění kontroly má různé ek. důsledky
- Jakákoli neodhalená neshoda (vada, nedostatek) snižuje produktivitu firmy
- Podoby a důsledky neshod:
- Podvod, zpronevěra => finanční ztráta
- Nespokojenost zákazníka => pokles podílu na trhu
- Reklamace => náhrada škody
- Vada ve výrobě => vyšší náklady, znehodnocení materiálu
Důležité otázky
- Proč kontrolovat? – účel, funkce a smysl kontroly
- Co kontrolovat? – předmět kontroly
- Kdo kontroluje? – subjekt kontroly
- Kdy kontrolovat? – periodicita kontroly
- Jak kontrolovat?– způsob a metody kontroly (interní, externí, automatická kontrola, controlling)
Slabiny kontrolních systémů
- Absence kontroly – preferování individuálních zájmů, podvody, defraudace
- Nízká autorita kontroly – omezená paleta postihů, které mohou kontrolní orgány uplatnit v případě zjištění neshody
- Nadměrná kontrola – pracovníci mají pocit, že jim příliš nedůvěřujeme
- Nepřesná kontrola – závěry kontroly jsou získány na základě okrajových zjištění nebo jsou otupeny zprůměrňováním
- Subjektivní kontrola – závisí na stanovisku kontrolujícího -> neopírá se o žádná kritéria
- Nesrozumitelný závěr – popis neshody je nejasný -> není uvedeno, vůči čemu je neshoda určena
- Formálnost kontroly – používají se obecné postupy, aniž by se přihlíželo k charakteristickým zvláštnostem kontrolovaného objektu => jde o povrchní prověrku
Zásady efektivní kontroly
- Profesionální přístup pracovníka vnitřní kontroly
- Respektování základních společenských zásad, odborný přístup, respektování prověřovaného jako partnera
- Zvládnutí technik kontroly
- Vyvarování se chyb při výkonu kontrolní činnosti
- Příprava programu, zpracování malého množství kontrolních okruhů najednou, vyvarování se unáhlených závěrů, vyvarování se milných obvinění
Fáze činnosti vnitřního kontrolora
- 1) přípravná
- 2) realizační
- 3) hodnotící
- -> závěry z vnitřního kontrolního systému by měl vrcholový management projednat -> poté přijmeme případná preventivní opatření
1 komentář
Zvažuji zavedení kontroly docházek v menší firmě, 25 zaměstnanců. Vyhlídl jsem si tento docházkový systém. Má někdo praktickou zkušenost s tímto nebo podobným a jeho napojením na informační infrastrukturu?