- Komunikace je jedním z nejdůležitějších aspektů úspěšného řízení, vedení a vyjednávání
- Komunikace = přesvědčování lidí, aby jednali podle přání iniciátora
- Komunikační schopnosti jsou důležité i soukromém životě
Řízení je bez komunikace nemyslitelné
- V každé organizaci musí být vytvořen:
- Základní komunikační rámec
- Toky informací v organizační struktuře -> písemné x ústní
- Komunikace -> vertikální x horizontální (na stejné pozici)
- Systém pravidel
- Systém komunikačních kanálů – mail, vnitřní IS, papír
- Technické zabezpečení moderními komunikačními prostředky
Termíny
- Komunikace – aktivní účast obou stran
- Partneři komunikace
- Sdělující – má potřebu něco sdělovat
- Příjemce – partner pro komunikace
- -> opravdová komunikace spočívá ve správném pochopení zprávy příjemcem
- Kód
- Transformace komunikované skutečnosti do vhodné podoby (přirozený jazyk, morseovka, dopravní značky)
- Důležitý je vhodný výběr kódu -> musí být znám sdělujícímu i příjemci
- Komunikační šumy
- Nedají se odstranit
- Negativní činitelé -> ovlivňují kvalitu komunikace
- Např. chybný kód, zkreslení přenosu
- Zpětná vazba
- Umožňuje oboustranné propojení mezi sdělujícím příjemcem a kontrolu vnímání sdělovaných informací
Tajemství úspěchu
- Vidět vše svýma očima i očima druhého (Henry Ford)
Obecné zásady úspěšné komunikace
- Pro komunikaci si musíme dotyčného získat -> přijít s tématem, které partnera zajímá
- Přínosná komunikace musí být obousměrný a systematická -> role sdělujícího a příjemce se musí střídat
- Musíme umět sdělovat a naslouchat -> sdělovat se učíme od narození, naslouchání není věnována dostatečná pozornost
Tři roviny sdělování
- Verbální vyjadřování
- Základním stavebním kamenem jsou věty (ne slova) -> pouze slova daná do kontextu nám umožňují se vyjádřit
- Jde o slovo mluvené i písemné
- Neverbální vyjadřování
- Lež je poznat neverbálně
- Složky – mimika, gesta, postoj, doteky, pohled, tón řeči…
- Činy
- Je nutné všímat si i chování a jednání člověka -> to, co kdo dělá, mluví hlasitěji nežli slova
Tři roviny naslouchání
- Naslouchání ušima
- Slyšet a rozumět slyšenému se učíme od dětství -> z kontextu se učíme porozumět významu jednotlivých slov (každé slovo nemá jen jeden význam)
- Je dobré se zeptat, zda je náš výklad slyšeného slova správný
- Naslouchání očima
- Všímáme se především výrazu obličeje -> lze z něj vyčíst emocionální stav partnera
- Soustředíme se také na pohled, postoje a pohyby -> můžeme usoudit, jak se náš partner v komunikaci vůči nám cítí (nadřazeně či utlačovaně)
- Naslouchání srdcem
- Naslouchání tomu, co je hlubší než to, co můžeme slyšet a vidět
- Čtení mezi řádky -> snažíme se odhalit to, co se náš partner v diskusi snaží zakrýt slovy
Obecné zásady úspěšné komunikace
- Účelné filtrování sdělení -> odstranění slovní vaty (= berličkových slov), která nám nic neřekne
- Odstranění emocí (= racionalita) -> vzájemný vztah účastníků (přátelský x nepřátelský) komunikace zkresluje
Nevhodné chování příjemce sdělení
- Nepřítomný pohled -> myslí na vlastní problémy, sdělujícímu nevěnuje pozornost
- Jedná se sdělujícím úředně -> stručnost
- Jedná se sdělujícím jako s úkolem, který je nutné vyřešit -> chybí lidskost
- Jedná jako zaručený odborník, který zná na všechno lék
Formy komunikace
- Ústní – výhodou je možnost povysvětlení
- Písemná – výhodou je dobrá kontrola
Pravidla ústní komunikace
- Postavení sdělujícího
- Prvních pět minut je velmi důležitých -> řečník získává či ztrácí své posluchačstvo
- Co vysíláme musí být totožné s tím, co druhá strana přijímá -> kódování je příjemcem dekódováno (při špatném výběru kódu nemůže dojít k porozumění)
- Postavení příjemce
- Vždy vyslechnout partnera nebo řečníka až do konce -> poté ještě chvíli mlčíme
- Rekapitulace, přeformulování problému -> přesvědčení sebe i sdělujícího, že chápeme situaci obdobně (rekapitulaci by měl provádět příjemce)
- Reakce (otázka nebo odpověď) -> před reakcí si musíme utřídit myšlenky, abychom mohli reagovat klidněji a úplněji
Specifické případy formální ústní komunikace
- Projev – proti sobě stojí řečníka auditorium -> diskuse je možná, ale není pravidlem
- Porada – tým -> řízená diskuse je pravidlem (porada by neměla trvat déle než dvě hodiny)
- Rozhovor při řešení problému – nadřízený versus podřízený (popř. podřízený kolektiv)
- Rozhovor při oznámení rozhodnutí – nadřízený versus podřízený
- Pohovor zaměřený na hodnocení výsledků – mezi čtyřma očima
- Pohovor za účelem pokárání – mezi čtyřma očima
Telefonování
- Specifický případ ústní komunikace
- Nehraje zde roli neverbální komunikace -> pouze akustická stránka řeči:
- Hlasitost, výška tónu, rychlost, objem řeči, plynulost, správnost výslovnosti a chyby v řeči, věcnost hovoru, členění řeči
Nedostatky v ústní komunikaci sdělujícího
- Neurovnání si myšlenek před sdělením
- Nepřesné vyjadřování
- Rozsáhlé prezentování informací
- Zařazení myšlenek, které spolu nesouvisejí, do jednoho sdělení
Nedostatky v ústní komunikaci příjemce
- Nedostatek soustředění při přijímání sdělení
- Soustředění se na detail místo na podstatu sdělení
- Soustředění se na odpověď již po úvodní informaci (aniž by bylo vyslechnuto celé sdělení)
Doporučení pro vedení běžné komunikace
- Příkré užívání příkazů – vyvolání odporu u podřízených
- Vyhrožování – také vyvolá odpor
- Poskytování rad – neposkytujeme rady, dokud si o ně sám někdo nepožádá
- Neurčitost – vyvolání zmatků (kdo má úkol udělat, jak přesně úkol vyřešit)
- Zatajování informací
- Povýšené chování – podřízený ho může chápat jako výhradu
Co má vliv na srozumitelnost sdělovaného?
- Jednoduchost – krátké věty, používání známých slov, objasňování odborných termínů, názorné přiblížení skutečnosti
- Přehlednost – předem upozorníme, o čem bude řeč, dodržujeme slíbenou posloupnost, klademe důraz na důležité pasáže, dbáme na logickou stavbu prezentace problému,
- Výstižnost – stručnost a věcnost -> neodbíháme od podstaty problému
- Podnětnost – podnětná řeč není monotónní -> použití názorných příkladů, podobenství, vtipných přirovnání, řečnických otázek
Písemná komunikace
- Nároky na písemné dokumenty a prostředky písemné komunikace:
- Informovat – něco sdělovat či vysvětlovat
- Požadovat či přesvědčovat – vyžadovat od příjemce nějakou činnost -> motivovat ho k vlastní aktivitě
- Budovat pověst firmy – přispívat k dobrému mínění o firmě (týká se interních i externích písemných dokumentů)
Nákladnost písemné komunikace
- Finanční náklady
- Ostatní ztráty nekvalitní písemné komunikace:
- Ztracený čas
- Ztracená námaha
- Ztráta goodwillu – chyba formální stránky dokumentu -> může působit v neprospěch podniku
Elektronická komunikace
- Výhody
- Umožňuje rychlou a levnou komunikaci na velkou vzdálenost
- Možnost předávání operativních zpráv více subjektům najednou
- Přijímání souborů v datové podobě -> možnost následného zpracování softwarovými prostředky
- Elektronické diskuse v písemné, vizuální i zvukové podobě
- Nevýhody
- Odcizení -> chybí fyzická přítomnost => pocit osamocení a deprese
- Chybí prvek posilování důvěry
- Zahlcení elektronickými sděleními
Komunikace v organizaci
- Formální – dána organizační strukturou
- Neformální