Organizační změna
- Jakákoli změna činnosti v organizaci -> hrozby x příležitosti
- Důležitá je schopnost manažera potřebu změny rozpoznat
- Může být výsledkem mnoha věcí např.:
- Uvedení nového výrobku na trh
- Změny organizační struktury
- Změny technologií
Co vyvolává potřebu změny?
- Vnější síly
- Ekonomická oblast
- Politická oblast
- Technologická oblast
- Konkurenční oblast
- Fyzická oblast
- Vnitřní síly
- Organizační struktura
- Výrobky
- Technologické úkoly
- Lidé
Kroky procesu změny
- Kurt Lewin, Edgar Schein =>“Lewin-Scheinův model“
- Rozmrazení – lidé musí pochopit, že je změna nevyhnutelná
- Seznámení lidí s plánovanými změnami (např. změna org. struktury) -> lid se změně brání
- Posun – začínají změny vykonávat
- Zmrazení – změna se stane běžnou (už to není nic nového)
Příčiny odporu ke změnám
- Každá změna vyvolá menší či větší odpor
- Nejprve odpor tichý -> pak otevřený -> po akceptaci změny období zkoumání -> následuje ztotožnění se se změnou
Čtyři hlavní důvody, proč se lidé brání změnám
- 1) úzký osobní zájem
- Obava, že přijdou o něco, čeho si cení (moc, prostředky, svoboda, rozhodování, přátelství, prestiž) -> v případě obavy ze ztráty myslí lidé především na sebe (na to, čeho se budou muset vzdát)
- 2) nepochopení a nedostatek důvěry
- Pokud lidé nechápou, proč ke změnám dochází, brání se jim ( Mezi jedincem a osobou iniciující změnou nepanuje dostatečná důvěra)
- 3) různost pohledu a hodnocení situace
- Lidé vidí změny, jejich záměr, důsledky a osobní dopad různě => existují různá hodnocení situace (iniciátoři vidí pozitivní důsledky, postižení změnami vidí jejich náklady a problémy)
- 4) malá snášenlivost změn
- Lidé mají odpor ke změnám -> obávají se, že nejsou schopni si osvojit nové dovednosti nezbytné pro dobrý výkon práce
Snižování odporu vede ke změnám
- Pro snížení či eliminaci odporu ke změně mají manažeři k dispozici 6 různých strategií:
- 1) vzdělávání a komunikace
- Nejpřirozenější cestou jak snížit odpor je komunikovat s lidmi, vzdělávat a vychovávat je předtím, než ke změnám dojde
- 2) participace a zapojení
- Zapojit ty, jichž se změny týkají, do projektování a realizace změn => zvýšení jejich angažovanosti
- 3) usnadnění a podpora
- Je důležité demonstrovat zájem o podřízené -> naslouchat jim, postavit se za ně v nějaké významné záležitosti, pomáhat jim usnadňovat změnu, je-li odpor vyvolán strachem a úzkostí
- 4) vyjednávání a dohoda
- Diskuse a analýza může pomoci manažerům nalézt předměty vyjednávání a dohody (např. abychom přiměli nějakou osobu přejít na méně atraktivní pracoviště, musíme ji nabídnout zvláštní odměnu nebo zvýšení platu
- 5) manipulace a kooptace
- Manipulace = použití pochybných taktik k přesvědčování ostatních lidí, že změna je v jejich nejlepším zájmu (např. zadržování informací, stavění jedné osoby proti druhé, poskytování tendenčních informací)
- Kooptování = dát nějakému jedinci při projektování a realizaci změny hlavní roli
- -> z etických důvodů není používání těchto postupů vhodné
- 6) zřetelné a předpokládané násilí
- Dochází k němu, pokud se manažeři dopouštějí vyhrožování (ztrátou zaměstnání, ztráta nebo omezení množství povýšení, přidělení horší práce, ztráta výsad a výhod) -> vyhrožování je rizikové (narušuje pohodu na pracovišti, plodí nepřátelství)
- 1) vzdělávání a komunikace
Proces změny
- 1. krok – Rozpoznání potřeby změny
- Na proces změny lze pohlížet jako na součást kontrolní funkce
- Popisy finanční situace, údaje kontroly kvality, rozpočet a informace o výrobních nákladech jsou prostředky, kterými lze odhalit vnější i vnitřní faktory
- Klesající zisk a podíl na trhu jsou znaky toho, že se zhoršuje konkurenceschopnost firmy => je třeba provést změny
- 2. krok – Diagnóza problému
- Než se podniknou potřebné kroky, je třeba za účelem rozpoznání problému analyzovat jeho symptomy
- Pokud není problém naprosto zřejmý, jsou důležité zkušenosti a soudnost
- K dosažení cílů této fáze je možné dojít pomocí odpovědí na následující otázky:
- 1) O jaký problém jde a jak jej rozpoznat z příznaků problému?
- 2) Co se v zájmu vyřešení problému musí změnit?
- 3) Jaké jsou cíle, které od změny očekáváme, a jak lze tyto cíle měřit?
- -> Odpovědi lze nalézt z popisů finanční situace, ze zpráv jednotlivých útvarů, z průzkumů názorů zaměstnanců…
- 3. krok – Zjišťování omezujících podmínek
- Volba metody změny je založena na diagnóze problému a je ovlivňována podmínkami, které v té době existují
- Výsledek snahy managementu o změnu ovlivňují tři faktory:
- 1) atmosféraodvíjející se od způsobu vedení lidí
- Týká se povahy pracovního prostředí (styl vedení, administrativní postupy nadřízených)
- Program změny, který postrádá podporu a angažovanost managementu, má nepatrnou šanci uspět -> manažeři musejí zaujímat ke změně alespoň neutrální postroj
- 2) formální organizace
- Týká se vlivů prostředí vyplývajících z filozofie a politiky vrcholného managementu, ze zákonných předpisů, organizační struktury a systému kontroly -> každý z těchto zdrojů vlivu může být v ohnisku úsilí o změnu (např. změna technologie, která způsobí rušení pracovních míst, je v rozporu s politikou garantovaného zaměstnání)
- 3) organizační kultura
- Týká se vlivů působících na prostředí, které vyplývají ze skupinových norem, hodnot, filozofie a neformálních aktivit
- Navržená změna v metodách práce nebo instalace nějakého automatu mohou probíhat v rozporu s očekáváním a postoji pracovní skupiny
- Pojetí kultury má své kořeny v teoriích skupinové dynamiky a skupinového růstu
- 1) atmosféraodvíjející se od způsobu vedení lidí
- 4. krok – Strategické změny
- Výběr strategie pro realizaci určité metody změny má dopad na konečný výsledek
- Rozeznáváme tři přístupy tvořící kontinuum s jednostrannou a delegovanou pravomocí:
- 1) přístupy opírající se o jednostrannou pravomoc
- Nabývají formy nařízení ze strany vrcholného managementu, který popisuje změnu a odpovědnost podřízených za její provedení
- 2) přístupy opírající se o sdílenou pravomoc
- Zapojují skupiny z nižších úrovní do procesu definování problému a jeho možných řešení nebo do procesu definování řešení až poté, co výše postavený management definoval problém
- Proces zapojuje talenty a pohledy všech členů na všech úrovních
- 3) přístupy opírající se o delegovanou pravomoc
- Přenáší v plné míře pravomoci na podřízené skupiny -> skupina je v konečném důsledku odpovědná za analýzu problému a navržené řešení
- 1) přístupy opírající se o jednostrannou pravomoc
- Mezi úspěšnější případy organizačních změn patří přístupy opírající se o sdílenou pravomoc
- Většina případů organizačních změn je doprovázena odporem těch, jichž se změna dotýká -> odpor se projevuje pasivní rezignací až úmyslnou sabotáží
- Cílem přístupu opírajícího se o sdílenou pravomoc je minimalizovat odpor a maximalizovat spolupráci a podporu
- Způsob řízení změny do značné míry rozhoduje o tom, jak zaměstnanci a nižší manažeři budou reagovat
- 5. krok – Realizace a vyhodnocení
- Realizace navrhované změny má dvě dimenze – načasování x rozsah:
- Načasování = výběr vhodného času k iniciování změny
- Rozsah = výběr vhodné škály či záběru změn
- Načasování je strategická záležitost -> závisí na řadě faktorů (např. na podnikovém výrobní cyklu nebo přípravných pracích předcházejících změně
- Jestliže jde o závažný problém, musí dojít k okamžité realizaci změny
- Rozsah změny závisí na strategii -> změna může být zavedena v celé organizaci nebo může být prováděna postupně
- Vyhodnocování je důležitým krokem programu organizačních změn -> je prováděno porovnáváním výsledků (přínosů) s cíli programu organizačních změn
- Realizace navrhované změny má dvě dimenze – načasování x rozsah:
Proces řízení a reengineering
- Předmětem reengineeringu je zásadní a radikální přestavba podnikových procesů za účelem skokového zdokonalení výkonnosti
- Reengineering je radikální variantou procesního řízení
Reengineering
- Představuje krajní podobu kontrolních praktik
- Jeho význam tkví v radikální přestavbě podnikatelských procesů s cílem dosáhnout výrazných úspěchů v nákladech, službách nebo v čase
- Znamená kompletní transformaci celého podnikatelského systému či procesu
Procesní a projektové řízení
- Nejdříve zjistíme koorbusiness -> soustředíme se na tyto stěžejní procesy na úkor ostatních
- Zavedení procesního řízení je nástrojem k zefektivnění fungování organizace, odstraněním nadbytečných aktivit v jednotlivých procesech, jejich zjednodušení a zprůhlednění ve vazbě na organizační strukturu
- Přechod na procesní řízení znamená identifikovat klíčové procesy a jim přizpůsobit a podřídit prostředí organizace (Donnelly et al., 1997)
Proces
- = organizovaná skupina vzájemně souvisejících činností a subprocesů, které procházejí jedním nebo více organizačními útvary či jednou (podnikový proces) nebo více spolupracujícími organizacemi (mezipodnikový proces), které spotřebovávají materiální, lidské, finanční a informační vstupy a jejichž výstupem je produkt, který má hodnotu pro externího nebo interního zákazníka
Procesní řízení
- Představuje systémy, postupy, metody a nástroje trvalého zajištění maximální výkonnosti a neustálého zlepšování podnikových i mezipodnikových procesů, které vycházejí z jasně definované strategie organizace -> jejich cílem je naplnit stanovené strategické cíle
Útvarová versus procesní organizace