Má odpovídat na otázky
Kde jsme?
Kam jdeme?
Kde chceme být?
Jak se tam dostat?
Metody analýzy
Analýza metodou „4C“
Strukturální analýza konkurenčního prostředí
PEST analýza
SWOT analýza
Analýza metodou „4C“
- Slouží k analýze globalizačních trendů i lokálního trhu:
Customers (zákazníci) – projevování shodného spotřebitelského vkusu v různých odvětvích i trzích
Country (národní specifika) – celní bariéry, ochranářská politika, rozdílné standardy, odlišné kulturní normy
Costs (náklady) – N na výrobu a marketing vytváří tlak na výkony a standardizaci, jejichž finanční výkonnost se projevuje při globální působnosti
Competitors (konkurence) – stává se globálnější a vyvíjí tlak i na regionální společnosti, jež však mohou s ohledem na národní specifika odolávat
Strukturální analýza konkurenčního prostředí
- Tzv. Porterova analýza říká, že výnosnost odvětví není funkcí toho, jak výrobek vypadá nebo zda je do něj vložena vysoká (nízká) technologie, avšak výnosnost odvětví je funkcí struktury odvětví
- Zisk dosahovaný v odvětví je ovlivňován níže uvedenými silami, současně jde o síly určující chování konkurentů
- Do konkurenčního prostředí zahrnujeme:
- Konkurenty v odvětví
- Potencionální nově vstupující
- Dodavatele
- Odběratele
- Náhradní výrobky
- Společnost by měla ovlivňovat rovnováhu těchto sil strategickými pohyby a posilovat tak svou pozici na trhu
- Dalším využitím této analýzy je předpovídání změn faktorů v rámci pěti sil a příprava na adekvátní odpověď => výběr vhodné strategie dříve, než konkurenti rozeznají posun a změnu rovnováhy prostředí
- Tento model konkurenčního prostředí lze při rozhodování o návrhu strategie využít tak, že při hodnocení uvažovaných strategických opatření takto prověřujeme soustavu základních „strategických otázek“ vyplývajících z logiky:
- Snižují zamyšlená opatření vyjednávající sílu zákazníků firmy?
- Snižují zamyšlená opatření vyjednávající sílu dodavatelů?
- Zvyšují zamyšlená opatření bariéry vstupu do odvětví?
- Snižují zamyšlená opatření hrozbu substitutů?
- Zlepší zamyšlená opatření pozici firmy vůči konkurentům, případně snižují konkurenční rivalitu v odvětví?
- -> jsou-li odpovědi na výše uvedené otázky kladné, pak by uvažovaná strategická opatření měla být realizována
- Konkurenční síly mohou být ovlivňovány:
- Bariérami vstupu pro potencionální nové konkurenty
- Ekonomika velkého rozsahu, velké kapitálové vstupy, legislativa, silné image výrobku, know-how
- Sílou dodavatelů
- Vysoké náklady při změně dodavatele, nezákonné dohody mezi dodavateli
- Síla odběratelů
- Koncentrace odběratelů, existence alternativních zdrojů zásobování
- Hrozbami národních produktů
- Intenzitou konkurence v odvětví
PEST analýza
- Analyzuje 4 základní faktory (oblasti) vnějšího prostředí:
- P – politické (legislativa, soc. rámec)
- E – ekonomické (míra nezaměstnanosti, vývoj HDP)
- S – sociální (demografický vývoj, mobilita obyvatel, životní styl)
- T – technologické (trendy ve vývoji IT)
- Vychází z:
- Poznání minulého vývoje a snaží se o předvídání a analyzování budoucích vlivů prostředí ve 4 hlavních oblastech
- Popisů skutečností důležitých pro vývoj externího prostředí -> je zvažováno, jakým způsobem se mění uvedené faktory v čase (snažíme odhadnout vliv těchto změna na další aktivity firmy)
- S – Strenghts
- W – Weaknesses
- O – Opportunities
- T – Threads
- Cílem této analýzy je zjistit a zhodnotit oblasti, ve kterých má podnik své slabiny a ve kterých je silný
- Na základě tohoto zjišťování jsou definovány specifické příležitosti podniku a jsou učiněna opatření pro odstranění nedostatků (snižují konkurenceschopnost podniku)
- Vymezení poslání jako uspokojení potřeby zákazníka -> produkty i technologie se rychle mění, ale potřeby zůstávají
- Poslání by mělo být definováno realisticky, výstižně a ne příliš široce ani úzce -> firma se tak může na jeho základě jasně rozhodovat
- Jedná se o analýzu vnitřního (příležitosti, hrozby) i vnějšího prostředí firmy (silné stránky, slabé stránky)
- Z podstaty SWOT analýzy vyplývá základní logika strategického návrhu
- Návrh strategie (corporate, business i funkční) by měl být zaměřen na eliminaci při analýze identifikovaných slabin a hrozeb využitím silných stránek a strategických příležitostí -> každá slabina (hrozba) ze SWOT analýzy by měla mít při takovém přístupu v návrhu strategie svůj protějšek (= strategické opatření, které ji eliminuje)
- Tento postup může mít i podobu následné kontroly prvního návrhu strategie uskutečněné tak, že procházíme slabiny a hrozby tabulky SWOT analýzy a konfrontujeme je s návrhem -> pokud návrh strategie některou se slabin (hrozeb) neeliminuje, je nutno návrh strategie patřičně změnit či doplnit
Analýza vnějšího prostředí – analýza příležitostí a ohrožení
Aby podnik dosahoval svých cílů, je nutné znát všechny prvky vnějšího okolí, které na podnik působí (jejich povahu, zdroj a sílu)
Vnější prvky nemůže podnik nijak ovlivňovat -> musí je brát v úvahu a přizpůsobit se jim, aby nezasahovaly negativně do jeho činností
Vnější prvky:
Prvky makroprostředí – ovlivňují obchodní činnost podniku a jeho širší okolí
Demograficko-ekonomické
Politické-právní
Sociálně-kulturní
Ekologické
Prvky mikroprostředí – ovlivňují schopnost podniku získat na trhu zisk
Zákazníci
Konkurenti
Distribuční síť
Dodavatelé
Analýza příležitostí
- Jedním z předpokladů úspěchu podniku je rozpoznání nové příležitosti
- Příležitost = přitažlivá oblast, v níž firma pomocí marketingových činností získává konkurenční výhody
- Příležitosti se většinou třídí podle přitažlivosti trhu a pravděpodobnosti úspěchu, který se dá očekávat u každé příležitosti firmy -> pravděpodobnost úspěchu je závislá na obchodní síle konkurentů (nejúspěšnější bude firma, která bude schopna nejlépe uspokojovat zákazníka po dlouhou dobu)
- Příležitosti klasifikujeme z hlediska jejich přitažlivosti a pravděpodobnosti úspěchu
- Příležitosti:
- Neexistence domácí nebo zahraniční konkurence
- Moderní trendy v technologiích země
- Zrušení ochranářských opatření pro určité výrobky
- Snadný vstup na nové trhy
- Matice příležitostí:
Analýza ohrožení
- Podnik musí pozorně sledovat i vývoj vnějšího prostředí z hlediska ohrožení
- Ohrožení = výzva vzniklá na základě nepříznivého vývojového trendu, která by mohla v případě absence marketingových aktivit vést k narušení firmy
- Ohrožení firmy se člení podle jejich závažnosti a pravděpodobnosti výskytu
- Ohrožení:
- Volný příchod zahraniční konkurence na domácí trhy
- Silné postavení klíčových konkurentů a zákazníků
- Neschopnost konkurovat na trzích
- Nepříznivé legislativní normy
- Matice ohrožení:
Hodnocení obchodů na základě analýzy příležitostí a ohrožení
- Z hlediska konstrukce matice příležitostí a matice ohrožení můžeme rozlišovat 4 možnosti atraktivnosti obchodu:
- Ideální obchod – velké příležitosti, malá ohrožení
- Spekulativní obchod – velké příležitosti, velká ohrožení
- Zralý obchod – malé příležitost, malá ohrožení
- Znepokojivý obchod – malé příležitosti, velká ohrožení
Analýzy vnitřního prostředí – analýza silných a slabých stránek
- Cílem této analýzy je zjistit a zhodnotit oblasti, ve kterých má podnik své slabiny a ve kterých je silný
- Na základě tohoto zjišťování jsou pak stanoveny specifické příležitosti podniku a jsou učiněna opatření pro odstranění nedostatků, které snižují konkurenceschopnost podniku
- Silné a slabé stránky jsou hodnoceny z hlediska jednotlivých činností podniku
- Zahrnuje analýzu:
- Všeobecného stavu podniku – vývoj obratu, zisku, CF, zaměstnanosti, nákladů
- Úrovně marketingu, výroby, výzkumu a vývoje, financování, řízení lidí, řízení a organizace a inovační aktivity
- Silné stránky
- Kvalitní výrobky, tradice značky, vysoká úroveň výzkumu a vývoje, nízké výrobní náklady, dobrá finanční situace, pružná organizační struktura, kvalifikovaná pracovní síla, dobře zajištěný a fungující servis
- Slabé stránky
- Nekvalitní výrobky, zastaralý strojní park, omezené výrobní kapacity, vysoká zadluženost, velká vzdálenost trhu, špatná pověst podniku
Hodnocení silných a slabých stránek podniku
- Provádí se bodovou metodou -> vedení firmy nebo externí experti vyplní formuláře, ve kterých posoudí úroveň jednotlivých oblastí podniku (u jednotlivých faktorů, které působí na prosperitu firmy, se určuje jejich výkonnost (síla) a důležitost (závažnost))
- Jestliže tyto vlastnosti zkombinujeme, vzniknou 4 druhy situací => matice výkonnosti/závažnosti
- Matice výkonnosti/závažnosti:
-
- pole 1 – faktory, jejichž působení ve směru prosperity obchodů je velmi slabé, ale jejich důležitost je vysoká => podnik se musí snažit o jejich posílení
- pole 2 – faktory, které jsou velmi důležité a které významně ovlivňují prosperitu firmy
- pole 3 – nevýznamné faktory, které působí velmi slabě na prosperitu podnikání
- pole 4 – faktory málo významné, ve který je firma velice silná a jejich působení na prosperitu podnikání je velice nízké => úsilí vynakládané na udržení těchto faktorů se jeví jako zbytečné
- => je důležité, aby firma měla větší sílu než konkurence u významných faktorů (nemusí soustředit svoje úsilí na napravování slabostí u málo významných faktorů)