Propagace je forma komunikace. Komunikují mezi sebou dva nebo více subjektů. Vždy jsou však obě komunikující strany aktivní (tedy vysílající i přijímající subjekt). Čím více smyslů zasáhneme, tím větší máme naději na úspěch (zrak, sluch, hmat, čich, chuť).
Aktivita vysílajícího subjektu – komunikátora
– vysílajícím subjektem j ten, kdo něco sděluje, propaguje. Je iniciátorem komunikace, proto komunikátor
– můžeme jím být i my – např. pokud podáme inzerát; může jím být firma, zelinář…
– aktivity komunikátora
- v cílovém zaměření propagační činnosti
- ve volbě cílových skupin
- ve volbě poselství, sdělení
- ve volbě propagačního média
- ve způsobu ztvárnění propagačního poselství
- ve formě presentace – jaká bude následnost jednotlivých médií a prostředků, frekvence, jaká vysílací doba, umístění apod. Nejúčinnější je inzerát v pravém horním rohu.
Aktivita přijímajícího subjektu – recipienta
– je také aktivní a jeho aktivity jsou např:
- v motivaci recipienta (v jeho potřebách, postojích)
- ve volbě médií, času, frekvenci a formě, v níž je ochoten se vystavit působení médií
- v intenzitě sledování a selekci informací
- ve způsobu zakódování informací v paměti a v motivačních strukturách
- ve způsobu využití v rozhodovacích procesech
- ve způsobu využití v interpersonální komunikaci, verbální i nonverbální
Aby byla komunikace efektivní, musejí spolu korespondovat aktivity obou subjektů. To znamená, že zde musí být oboustranné pochopení:
– komunikátor musí znát, co chce recipient slyšet
– recipient musí být ochoten komunikátora vyslechnout
– Nedojde-li ke korespondenci obou aktivit, komunikace se neuskuteční.
Model komunikačního procesu
– model komunikačního procesu by měl odpovídat na otázky: kdo řekne co, jakými způsoby, komu a s jakým efektem
– komunikační model s 9 prvky
- Komunikátor – kódování – sdělení (média, komunikační prostředky) – dekódování – příjemce – reakce, odezva – zpětná vazba (ta jde zpět ke komunikátorovi). Mezi všemi fázemi se vyskytují šumy
– Hlavními komunikačními nástroji jsou sdělení a prostředek, hlavními funkcemi v komunikaci jsou kódování, dekódování, reakce a zpětná vazba
– Komunikace probíhá na základě dvou odlišných principů
- Analogické – podobnost se skutečností.
- Konvenční – společná dohoda. Konvenční komunikace představuje zvláštní znalost – gramotnost
- Znalost vizuální podoby hláskové komunikace (písma je první gramotností. Znalost konvenční nehláskové zrakové komunikace je druhou gramotností
– Sdělení – řada symbolů, jed odesílatel posílá. Může jít o řadu logicky uspořádaných písmen v textu, grafické zobrazení, obraz, fotografie
– Prostředek (médium) – komunikační cesta, po níž sdělení přechází
– Dekódování – proces, pomocí kterého příjemce určí význam symbolů odeslaných odesílatelem. Předpokládá se bezporuchovost smyslů recipienta a společný jazyk
– Příjemce – posluchač, publikum, místo určení
– Reakce – řada reakcí, jež příjemce po obdržení sdělení provede
– Zpětná vazba – část reakce příjemce, kterou příjemce komunikuje s odesilatelem. Vyplývá z reakce, pokud je komunikátorem sledována.
– Šum – neplánovaný údaj, zkreslení sdělení během komunikačního procesu
– Odesilatel
- Musí znát, co chtějí příjemci vědět
- Musí příjemce znát a kódovat tak, aby dekódování proběhlo bez problémů
- Vybrat taková média, která jsou schopna příjemce zasáhnout
- Musí předpokládat nebezpečí šumu a zabránit jeho vzniku
– Příjemci jsou různí
- V ochotě přijímat, V postojích k odesílateli
- V inteligenci a vzdělání
- V pohlaví, Ve věku
- V psychickém stavu atd.
– Zpráva ovlivní jiného člověka za těchto podmínek
- Zpráva musí zasáhnout smyslové orgány příjemců, čím více orgánů, tím lépe
- Když zpráva zasáhne smyslové orgány, musí být přijata jako část lidského poznání
- Aby došlo k procesu masového přijetí, musí být toto v souladu s dosažením cíle, který posluchači mají
- Aby došlo k tomuto procesu, musí odesilatel získat vhodný motivační systém, kontrolu nad chováním člověka v jednotlivém časovém okamžiku
– Modely reakce spotřebitelů na komunikaci
- Model AIDA – povědomí, zájem, touha, jednání
- Model hierarchie reakcí – povědomí, znalost, obliba, preference, přesvědčení, nákup
- Model založený na přijímání reakcí – povědomí, zájem, hodnocení, vyzkoušení, přijetí
- Model komunikací – vystavení, přijetí, poznávání reakce, postoj, úmysl, chování
Osobní a masová komunikace
Osobní komunikace
– Podpůrná – kontaktování cílových zákazníků
– Odborná – poradenství při nákupním rozhovoru
– Sociální – interpersonální komunikace v rodině, mezi přáteli… vytvářejí publicitu nevyžádanou
Masová komunikace
– Prostřednictvím médií
Obsah marketingové komunikace lze vyjádřit pomocí 5M
– Mission – poslání
– Message – sdělení
– Media – výběr médií
– Money – peníze, komunikační rozpočet
– Measurement
ETAPY VE VÝVOJI EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE
– Marketingový komunikační proces probíhá v následujících 8 etapách
1) Identifikace cílových posluchačů
– Může jít o potenciální kupující, běžné spotřebitele či lidí s možností ovlivnit nebo rozhodnout nákup
– Může jít o jednotlivce nebo skupiny, o celou veřejnost
– Komunikátor musí znát potřeby, postoje a zájmy těch, jimž je jeho poselství určeno
– Musí znát i názory lidí na firmu a její výrobky, zkoumat co lidé znají a jaké mají postoje
– Neznají-li, pak se zaměřit na propagaci o firmě, o výrobku. Je-li mínění o firmě špatné, zvolit strategii, jak image opravit. K nápravě poškozeného image můžeme použít tzv. institucionální reklamy
2) Určení cílů komunikace
– Jakmile identifikujeme cílové posluchače a jejich charakteristiky, je našim úkolem ovlivnit jejich reakce. Konečnou reakcí je nákup. Než k němu dojde, proběhne v mysli spotřebitele řada etap spotřebitelských rozhodnutí. Musíme tyto etapy poznávat, ovlivňovat postoje a nákupní chování
– Kupující je v různých stadiích připravenosti ke koupi
- Etapa poznávání (uvědomění si potřeby, znalost)
- Etapa ovlivňování (záliba, preference, přesvědčení)
- Etapa chování (nákup, zhodnocení nákupu)
– Cílem marketingové komunikace se v jednotlivých etapách liší
- Uvědomování si – úkolem je vytvořit znalost, vědomí jména
- Znalost – úkolem je vybudovat znalost o činnosti podniku
- Záliba – musíme zjistit, jak veřejnost objekt propagace vnímá
- Preference – úkolem je zdůrazňovat kvalitu, výhody oproti konkurenčním výrobkům ve službách
- Přesvědčení – navodit atmosféru, že koupě je nejlepší, musíme přesvědčovat
- Nákup – přimět aby koupili. Musíme posilovat rozhodnutí zákazníka dalšími informacemi apod…
– V různých stádiích připravenosti zákazníka k uzavření koupě musíme působit různými prostředky
- V počátečních fázích použijeme reklamy a publicity
- V pozdějších fázích pak osobní prodej a podporu prodeje
- Měli bychom znát strukturu veřejnosti
3) Formulace sdělení
– Je velice důležitá. Její pomocí musíme vyvolat pozornost atd… Model AIDA
– Řeší hlavně čtyři problémy
- Obsah – co říci – formulace určitého druhu užitku, motivace nebo důvodu. Můžeme použít apelyracionální a emoční (strach – přesvědčivost sdělení vzrůstá s mírou strachu až do určitého bodu, pak účinnost sdělení klesá. Musíme hledat kritickou míru; vina; stud; humor – pomáhá upoutat a udržet pozornost, může zvýšit oblibu propagátora, může nepřímo posílit přesvědčivost racionální části reklamy, humor nemusí být všemi pochopen stejně, může mít jiný smysl v jiných teritoriích, může odvádět pozornost od propagovaného předmětu a soustřeďovat jí mimo a tím snižovat komunikační účinnost – tzv. vampir efekt; láska…), je-li to možné, můžeme použít i apely morální (smysl pro pravdu a spravedlnost)
- Formu – jak to říci
- Strukturu – jak to říci logicky
- Zdroj – kdo by to měl říci
Struktura sdělení (jak to říci logicky) – na ní závisí účinnost sdělení. Musíme rozhodnout, zda publiku nabídnout definitivní závěr nebo to necháme na něm. Sdělení, které ponechává závěr na publiku lze použít jen pokud:
– Publikum propagátorovi nevěří,
– Problém je jednoduchý, publikum inteligentní a vysvětlování samozřejmostí by mohlo urážet
– Problém je velmi osobní
Problém, zda nabídnout argumentaci jednostrannou či dvojstrannou (monopolární a bipolární)
– Jednostranné sdělení je vhodné pro příznivě nakloněné publikum
– Dvoustranné argumenty pro opozici
– Dvoustranné argumenty lépe chápou vzdělanější posluchači
– Dvoustranné argumenty jsou účinnější u publika vystavovaného i propagaci konkurence, zejména je-li jednostranná
Problém, jakému publiku nabídnout pořadí prezentace argumentů
– Pro publikum v opozici je lepší uvádět na začátku sdělení nedostatky
– U jednostranných argumentů je lepší dát na začátek nejsilnější argument
Forma sdělení
– Rozhodujeme o:
- Titulu, Předloze
- Ilustracích, Barvě
– Pozornost nejvíce upoutají kontrasty – protiklady, barevné řešení, originální grafika, velikost formátu…
– Pamatujme si, že:
- Pokud jde o barevné řešení, nejde o počet barev ale spíše o jejich kombinaci
- Co lze sdělit obrazem, sdělme obrazem, teprve co nejde sdělit obrazem, sdělme slovem
Zdroj sdělení (kdo by to měl říci)
– Zdrojem je strana, která vysílá sdělení druhé straně
– Účinnost komunikace pak závisí na přijatelnosti a atraktivnosti zdroje
– Přijatelnost je dána odbornou způsobilostí a důvěryhodností zdroje. Jde o objektivnost a poctivost zdroje
– Atraktivnost zdroje působí na soustředěnou pozornost příjemce a jeho pozitivní obchodní odezvu.
– V reklamách jsou nejsympatičtější děti, zvířata a erotika
4) Volba způsobu komunikace
– Osobní způsob kom. – dvě nebo více osob spolu komunikují tváří v tvář, člověk k publiku, telefonem…
- Tato komunikace se doporučuje u drahých výrobků, riskantních či málo kupovaných výrobků a výrobků společenského charakteru (auta, cigarety, oděvy)
- Využívá se u populárních osobností a opinion leaders
- Je účinnější než komunikace neosobní
– Neosobní způsob kom. – pomocí médií, bez osobního kontaktu a bez okamžité zpětné vazby
– Dvoufázový způsob kom. – opinion leader
5) Sestavení celkového komunikačního rozpočtu
– Kolik vynaložit na propagaci – to je jedno z nejtěžších rozhodnutí. K sestavení rozpočtu je možno využít čtyř metod
- Co si můžeme dovolit – kolik na propagaci podniku zbylo, rozpočet je nespolehlivý, jsou zde dlouhodobé potíže při plánování trhu
- Metoda podílu z objemu prodeje – výdaje na propagaci se určí procentem z objemu prodeje. Nedostatek této metody: na objem prodeje je pohlíženo jako na příčinu propagace, nikoli jako důsledek
- Metoda konkurenční rovnosti – někde sestavují rozpočet shodně s výdaji konkurence. Vidí v tom kolektivní rozum odvětví a předcházení konkurenčním válkám. Konkurent ale neví, co by vlastní firma měla propagaci věnovat
- Metoda cíl a úkol – pomocí definovaných specifických cílů a určení úkolů, které k dosažení těchto cílů vedou. Součet všech požadavků dá sumu, která musí být brána v potaz i s ostatními náklady celého marketingového mixu – NEJÚČINNĚJŠÍ METODA !!!
6) Rozhodnutí o komunikačním mixu
– Jde o rozvržení propagačního rozpočtu mezi čtyřmi propagačními nástroji (reklama, publicita, osobní prodej, podpora prodeje)
– Přímý marketing
- Je založen na budování stálého vztahu se zákazníky prostřednictvím různých komunikačních cest
- Předností je schopnost vyvolat zpětnou vazbu, odezvu sdělení, čímž je realizace nákupu produktu
- Komunikátor má bezprostřední informace o potřebách, přáních i touhách zákazníků
- Oblíbené jsou u zákazníků telefonické a on-line objednávky
– Nástroje přímého marketingu
- Zásilky, katalogy
- Neadresovaná reklama, telemarketing, teleshopping, teletext
- E-marketing, direkt mailing
- SMS
- Reklama v tisku s kupóny
- Stránkový marketing, pojízdné vozíky
- Digitální marketing – společné úsilí nekonkurujících si firem, které jsou zaměřeny na stejné segmenty zákazníků. Cílem je snížit náklady na individuální přímý marketing
– Faktory při sestavování komunikačního mixu
- Typ trhu výrobku – obvykle je jednotlivým nástrojů propagace přisuzována tato posloupnost významnosti:
- Na trhu spotřebního zboží
- Reklama
- Podpora prodeje
- Osobní prodej a publicitu
- Na trhu zboží pro výrobní spotřebu
- Osobní prodej
- Podpora prodeje
- Reklama a publicita
- Na trhu spotřebního zboží
- Typ užívané strategie propagace
- Nátlaková strategie PUSH (protlačí) – výrobce propaguje agresivně, VO důrazně, MO důrazně
- Obchvatová strategie PULL (táhne) – výrobce propaguje agresivně vůči spotřebiteli, spotřebitel požaduje po MO, ten zase po VO
- Stadium připravenosti zákazníka ke koupi
- Ve stadiu uvědomování hrají největší roli reklama a publicita minulých výrobků
- Ve stadiu pochopení a přesvědčení nastupuje osobní prodej následovaný reklamou
- Čistě osobní tlak by měl být vyvíjen v pozdějších etapách rozhodování o koupi
- Etapa životního cyklu výrobku
- Ve stadiu zavádění je nejdůležitější reklama a publicita
- Podpora prodeje se používá až u známého sortimentu zboží, osobní prodej je užíván k získání prodeje zboží
- Ve stadiu růstu: stále reklama a publicita, klesá účinnost podpory prodeje
- Zralost: roste význam podpory prodeje, reklama pouze připomíná
7) Měření výsledků komunikace
– Měří se vliv propagace na cílové publikum. Respondenti jsou dotazováni:
- Zda zachytili sdělení, kolikrát je viděli
- Jaké prvky sdělení je zaujaly, jak pociťovali zprávy
- Jaké byly jejich dřívější a současné postoje k výrobku
- Kolik lidí výrobek koupilo, kolika jiným o tom řekli…
8) Řízení a koordinace marketingového komunikačního mixu
– Koordinovaná propagace vyžaduje:
- Ustanovit vedoucího propagace po všech stránkách odpovědného
- Vyřešit filosofii použití různých propagačních nástrojů z hlediska důležitosti a rozsahu
- Sledovat náklady na propagaci výrobku a efekty propagace v různých etapách životního cyklu
- Koordinovat propagační aktivity z hlediska časového rozvržení jednotlivých kampaní