Marketing

0

Základní podnikatelské koncepce:

Výrobní podnikatelská koncepce (1900-1920)

  • „čím levnější výrobek, tím lépe se prodá“
  • představitelé: T. Baťa, H. Ford
  • v dnešní době je používána např. firmami jihovýchodní Asie, které využívají výhod levnějších výrobních faktorů, především pracovní síly

Výrobková podnikatelská koncepce (1920-1940)

  • „kvalitní zboží si svého zákazníky vždy najde“
  • představitelé: automobilka Porsche

Prodejní podnikatelská koncepce (1940-1950)

  • výrobek byť kvalitní a cenově dostupný se neprodává sám, je mnohem úspěšnější na trhu, jestliže je podpořen patřičnou reklamou
  • je nutno zákazníkovi s rozhodováním o koupi pomoci aktivní prodejem
  • televizní reklamy, tisk, reklamní tabule, letáčky

Marketingová podnikatelská koncepce (1950-1970)

  • vznik v USA v 50. Letech
  • vychází ze zásady pochopení trhu, tj. potřeb zákazníka
  • nákladnější je získat nové zákazníky, než si udržet stávající
  • „ Poznejme naše potencionální zákazníky, jejich potřeby a možnosti, a teprve pak vyrábějme. Pokud zákazníkovi vyhovíme lépe než konkurence, budeme úspěšní.“

Sociální marketingová koncepce (1970-dosud)

  • uvědomování si širších společenských zájmů a dopadů výroby a spotřeby, a to především v oblasti životního prostředí, ale i v oblastech etiky, sociálních vztahů apod.
  • podniky budou ve svých marketingových aktivitách brát v úvahu rovnováhu 3 faktorů:

1. zisk

2. uspokojování přání zákazníků

3. veřejný zájem

Marketingové prostředí:

Marketingové prostředí jsou síly, které jsou částečně ovlivnitelné nebo neovlivnitelné a působí uvnitř či vně podniku

Vlivy vnitřní

  • vybavenost
  • organizace a řízení
  • vnitřní konkurence
  • technický rozvoj
  • image firmy
  • umístění podniku
  • finanční situace
  • lidské zdroje

Vlivy vnější

a) vnější mikroprostředí

  • konkurence
    • podnik se snaží úspěšně prodat své výrobky na trhu
    • musí nabídnout výrobek, který je něčím odlišný
  • partnerské firmy
    • podnik spolupracuje při svých činnostech s řadou firem
    • dodavatelé, zprostředkovatelé, dopravci, firmy zabývající se skladováním
  • zákazníci
    • jsou cílem činností podniku
    • záleží, na kterého zákazníka se zaměří
    • např. trh se spotřebním zbožím, trh průmyslový, vláda a vládní instituce, mezinárodní trh
  • veřejnost
    • místní komunita (obyvatelé)
    • zájmové skupiny
    • sdělovací prostředky (tiskový mluvčí informuje o pozitivních změnách)

b) vnější makroprostředí

  • ekonomické vlivy
    • ovlivňují možnost podniků nabízet své výrobky a služby, na druhé straně možnost zákazníků výrobky a služby kupovat
  • národní ekonomické prostředí
    • pracovníci marketingu musí brát v úvahu vlivy působící na kupní sílu obyvatel (výši důchodů, úspory, možnost úvěru…)
  • demografické vlivy
    • podnik musí znát množství a složení populace = zákazníků, aby mohl rozhodnout co a kolik vyrábět
  • přírodní prostředí
    • vláda nutí podniky budovat ekologická zařízení
  • technologie
    • technický a technologický rozvoj je tak rychlý, že je každý rok na trhu řada technicky a technologicky zcela unikátních výrobků
    • může se stát, že sortiment výrobního podniku morálně zastará
  • politické vlivy
    • legislativa určuje „pravidla hry“ v podnikatelské sféře a chrání podniky před nekalou soutěží
  • kulturní vlivy
    • vyplývají z hodnot, zvyků, preferencí a přístupů obyvatel v určité zemi – dle toho určitý směr chování a jednání
    • mění se žebříček hodnot

Segmentace trhu:

Segmentace trhu znamená nalezení skupin dle stanovených kritérií

  • segment je skupina zákazníků, kteří mají specifické požadavky na určitou skupinu výrobků

Výhody segmentace:

  • uspokojování potřeb zákazníka (tím, že je vyvinut a vyroben výrobek podle potřeb a přání zákazníka, jsou vytvořeny větší předpoklady, že bude s výrobkem více spokojen)
  • efektivnější stimulace a distribuce výrobku (např. výroba a prodej háčků na ryby: jsou jednoznačně určeny pro vybraný segment a je efektivnější je propagovat v časopisech pro rybáře, distribuci a prodej zabezpečovat v síti specializovaných prodejen)
  • přizpůsobení výrobku zákazníkovi (vyšší uspokojení zákazníků umožňuje stanovit vyšší cenu = vyšší zisk)
  • získání konkurenční výhody (tím, že je vyroben a na trhu nabídnut výrobek odlišný od ostatních, vzniká nový trh, kde nemusí být tak vysoká konkurence)

Hlediska segmentace

1. geografická – podle států, oblastí, okresů…, zaměření může být jen na určitou část země

2. demografická – věk, pohlaví, příjem, národnost, velikost rodiny, vzdělání, povolání

3. psychologická – lidé jsou rozděleni do jednotlivých skupin podle osobnosti, příslušnosti k určité sociální třídě a životního stylu

4. chování – frekvence používání (silný, slabý uživatel, neuživatel)

  • věrnost značce (někteří jen jednu značku, jiní často změnu)
  • nákupní zvyky (někdo nakupuje opatrně, jiní jakmile uslyší o nějaké novince)

5. užitečnost – nutno brát jako základ užitek, který u výrobku zákazníci hledají

 

Marketingový mix

Marketingový mix je základní pojem marketingového procesu

  • představuje soubor úkolů a dílčích opatření, které v konečném důsledku pomáhají uspokojit požadavky zákazníků a umožňují firmě dosáhnout svých cílů optimální cestou
  • 4 P marketingového procesu:
      • výrobek (product)
      • cena (price)
      • komunikace (promotion)
      • distribuce (placement)

Výrobek

Výrobek je produkt, který uspokojuje určité potřeby a přání zákazníků

Firma musí mít představu:

  • jak se bude výrobek jmenovat
  •  jeho image, jaké vlastnosti by měl mít
  • v jakých variantách by měl být nabízen
  • jaké služby se v souvislosti s jeho prodejem budou poskytovat
  • v jakém obalu a velikosti balení bude prodáván
  • jaký bude jeho životní cyklus apod.

Cena

Cena je hodnota výrobku pro zákazníka

Komunikace

Komunikace má 5 základních forem:

  • reklama
  • publicita
  • osobní prodej
  • podpora prodeje
  • přímý marketing

Distribuce

Existují 2 druhy distribuce:

a) přímá cesta – výrobce – MO – zákazník

b) nepřímá cesta – výrobce – VO – MO – případně další podniky

 

Comments are closed.