Zahraniční obchod je směna, kterou provádí PO a FO přes hranice daného státu s PO a FO z jiných států
Subjektem mezinárodního obchodu může být i stát při realizaci státních zakázek (vysílače, přijímače)
PŘEDMĚT MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
- Zboží – mezi zboží patří spotřební statky, suroviny (ropa, plyn) a investiční celky (škodovka buduje v Indii továrnu)
- Služby – doprava, cestovní kanceláře, banky, pojišťovny, telekomunikace
- Práva – autorská práva, leasing, licence
VÝZNAM MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
- Ekonomický význam – úspora výrobních faktorů, dovážíme to, co bychom doma vyrobili dráž – vyšší náklady
- Politický význam – vzájemný obchod zlepšuje přátelské vztahy mezi státy
- Kulturní význam – poznávání médií, filmů, historie, kultury
FORMY MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
- Export: export je souhrn činností, které jsou spojeny s prodejem do zahraničí
- Import: import je souhrn činností, které zajišťují pro tuzemské hospodářství to, čeho je v tuzemsku nedostatek a je potřebné k uspokojování potřeb společnosti
- přímý dovoz – tuzemský odběratel nakupuje přímo od zahraničního dodavatele (to, co nakoupí, také spotřebuje – v Itálii si koupím boty a budu tam v nich chodit), tuzemský odběratel musí zprostředkovat dovoz
- nepřímý dovoz – tuzemský dovozce nakoupí od zahraničního dodavatele pro tuzemského odběratele
- Reexport: reexport je vývoz dovozu neboli nákup zboží (služeb) v zahraničí a prodej do třetí země
- přímý reexport – reexportér koupí zboží v zemi A a prodá do země C přímo, tzn. bez vstupu zboží do země reexportéra, odběratel ze země C zaplatí reexportérovi a ten zaplatí A
- nepřímý reexport – reexporter nakoupí v zemi A v zahraničí, doveze do své země B a následně vyveze do třetí země C
- důvody reexportu:
- obchodně politické – zákaz vývozy a dovozu mezi jednotlivými zeměmi
- ekonomické – např. reexportér nakupuje větší dodávku (pro svoji zemi i pro zemi C) a dostane tedy množstevní slevu, katalogy z Itálie se vážou v Čechách, kde je levnější p.s. a až poté se vyváží do Německa
STRUKTURA MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
1. územní (teritoriální)
- sleduje se struktura dovozu tzn. ze kterých zemí se dováží
- sleduje se struktura vývozu tzn. do kterých zemí se vyváží
2. komoditní
- sleduje se složení dovozu a vývozu podle předmětu MO (zboží, služba, práva), poznámka: Mezinárodní třídění zboží podle SITC (10 tříd)
VLIV MEZINÁRODNÍHO OBCHODU NA DOMÁCÍ TRH:
1. vliv exportu (vývozu)
- na tuzemském trhu se nakupuje a prodává určité množství zboží za rovnovážnou cenu
- vývozce vyváží za cenu P1, která je vyšší než na domácím trhu => větší zisky, snaží se i na domácím trhu zvýšit cenu z P na P1 = > zboží se zdražuje, poptávka klesá z Q na Q2
- pozitivní pro vývozce a stát, ale negativní pro tuzemského dodavatele
2. vliv importu (dovozu)
- na tuzemském trhu se prodává určité množství zboží Q za rovnovážné ceny P
- dovozce začne dodávat na náš trh za ceny P1, které jsou nižší než P, naši výrobci jsou nuceni snižovat ceny také, vede to k omezení výroby, ke zvyšování nezaměstnanosti, případně až ke krachu podniku, poptávka se zvyšuje a spotřebitelé nakupují levněji
FUNKCE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
transformační
- MO transformuje (mění) strukturu domácí produkce, případně domácích zdrojů ve strukturu žádoucí v oblasti užití
- např. vyvezeme jablka, dovezeme pomeranče
transmisní
- obchod s informacemi
- v současné době nejdůležitější
růstová
- velmi důležitá u malých ekonomik (v ČR)
- projevuje se v exportní výkonnosti a konkurenceschopnosti
VÝHODY MEZINÁRODNÍHO OBCHODU:
= co vyvolává mezinárodní obchod (dovoz a vývoz)
1. monopolní výhody – vyplývají hlavně z přírodních a klimatických podmínek, některé zboží se dá produkovat jen v určitých zemích světa (tropické ovoce – tropy, ropa, rýže – Čína, drahokamy- Jihoafrická republika), ostatní země musí nakupovat od těchto zemí
2. absolutní výhody – některé země produkují s velmi nízkými náklady, tzn. mají nízké ceny a ostatní země od nich nakupují, tím šetří své výrobní faktory, např. Čína, Vietman, Thajsko -> nízká cena pracovní síly, např. Japonsko -> nové technologie
3. komparativní výhody = srovnávací, např. země A má absolutní výhodu ve dvou produkovaných zbožích, ale aby ušetřila výrobní faktory, bude vyvážet pouze ten s větší výhodou a od země B bude dovážet jeden z jeho výrobků a tím umožní i pro něj obchodování, stát A získává komparativníí (srovnatelnou výhodu)
- komparativní výhody (nevýhody) ČR:
- výhody jsou relativní za daných přírodních a ekonomický podmínek, důležité je ale zapojení ČR v MO (lázeňství, cestovní ruch, historické památky, hory, tranzit přes republiku, pivo, levná pracovní síla…)
- nevýhody (moře, nedostatek plodin, znečištění, málo pracovních sil, nedostatek domácího kapitálu…)
Otevřenost ekonomiky v ČR:
– charakteristika naší ekonomiky:
- do roku 1990 fungovala 40 let centrálně řízená ekonomika => uzavřená ekonomika
- relativně malý vnitřní trh
- nekomplexní vybavenost vnitřními zdroji (práce, kapitál, přírodní zdroje)
- relativně vysoké zprůmyslnění země (Škoda, Baťa, Uhelný doly) => MO mohl začít fungovat až po roce 1990 => otevření ekonomiky = liberalizace, tzn. volný pohyb zboží služeb, kapitálu i pracovních sil
- nárůst MO hlavně po roce 1994 => rychlá adaptace českých vývozců na teritoriální změny odbytišť